tisdag 4 mars 2014

Vi besöker möbeljätten

Vår Tammerfors-resa avslutades med ett besök hos möbeljätten Ikea.
Nu får jag lov att erkänna att jag inte besökt ett enda Ikea-varuhus här i
Finland tidigare. Men däremot både i Stockholm och Sundsvall,
med det är för över 15 år sedan. Har nog aldrig behövt kolla in Ikeas
sortiment. Köper jag något brukar jag gynna lokala affärer. Inte möbeljättar 
som fångar in en i en bestämd vandringsled igenom varuhuset. Så att man inte skall hitta ut 
ut varuhuset innan man gått igenom alla avdelningarna och sett alla köp-köp-produkter.
Smart, men otroligt irriterande, marknadsföring.....


Vi tog bussen till varuhuset, som ligger en bit utanför själva stadskärnan.
Och väl här inne var det första gången jag hörde finlandssvenska sedan vi kom 
till staden. Många svenskspråkiga kunder hade sökt sig till finska Tammerfors för 
att handla möbler och annat smått och gott. Här bjuder jag på några 
av mina favoriter hos möbeljätten. 


Redan i foajén stötte jag på en favorit, Ikea 12 byrå med tilläggsdelar. 


Den trendiga Bråkig serien med kaffekoppar, skålar och brickor är absolut 
en favorit. Man blir lite vårglad av färgerna och de kantiga mönstren.


Soffbordet Stockholm tyckte jag om, liksom de gröna kuddarna. Det fanns
dessutom ett gudomligt litet hjälpbord som hette Lövbacken som jag gärna hade tagit
med mig hem. Det bordet är en klassiker från 1955 och som kommit tillbaka
till möbeljättens sortiment. Helt rätt tycker jag.



Taklampan Stockholm föll mig också i smaken. Tyvärr skulle den
absolut inte passa hemma hos oss, men tjusig var den.... däremot skulle 
det bruna bordet, stolarna och skåpet och den gula mattan platsa ....


Varuhusbesöket avslutades med ett fat köttbullar och ett fat franskisar.
Och näää, vi orkade inte äta upp allt.....


Nu skall ni veta att vi hann med lite annan ögonshopping också inne i centrum.
Jag kollade in böcker, min stora passion, och sonen kollade in elektronik. Nu
blev det ju billigt för oss, vi skulle inte ha något. Men en riktig hejdundrande 
shoppingdag fick vi alltså innan vi tog tåget och åkte hem igen.

1 kommentar:

  1. vilken härlig resa.. och Ikea är inte helt fel heller. Jag skulle gärna åka dit själv, bara det sku va lite närmare..de ha fått in fina saker nu, jag tyckte också om soffbordet..o kaffekopparna de va häftiga! Böcker tycker jag också om.. har en hel del i min samling...som jag försöker att avverka nu. ha en bra semledag!

    SvaraRadera