tisdag 4 mars 2014

Fastlagstisdagen

Äntligen är den här - fastlagstisdagen!
När jag var barn var denna dag en av årets höjdardagar.
För det var på fastlagstisdagen vi eldade en stor brasa i byn och vi,
alla byns ungar, hade mycket skoj kring den där elden som lyste upp kvällshimlen.
Det hände ju inte så mycket på den tiden, så fastlagstisdagen var absolut en 
efterlängtad dag. Och visst känns dagen lite extra än i denna dag.


I dag har jag firat med fastlagsbulle och kaffe (!).


På förmiddagen tog jag paus i skrivandet och rattade till traktens kändis-
bageri Aroma. Bageriet är numera landsbekant efter att ha deltagit i programserien
om Finlands bästa bageri. Om ca fem veckor avgörs vilket bageri som
kommer att kamma hem titeln. Jag håller tummarna!
Här på Aroma kan man köpa de mest underbara bakelser, surdegsbröd
och förstås dagens höjdare - nämligen fastlagsbullar.


Jag kom hem med tre bullar. Två av bullarna är fyllda med marsipan och den tredje
med sylt (det är den utan mandel på toppen - fiffigt Aroma).


Väl hemma bestämde jag mig för att koka lite kaffe, dagen till ära. 
Ute är det en gråmulen dag med ett stilla snöblask som dalar till marken,
nästan plusgrader och precis en sådan här dag som man behöver 
något uppiggande. Hurra för att det är fastlagstisdag 
med god bulle just i dag!

2 kommentarer:

  1. Tänk att jag inte besökt bageriet ännu fast vi kör förbi där hela tiden men det är tyvärr inte öppet på dom tiderna vi kör ,Gott ser det ut ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Jamenvisst det har ju varit fetisdagen idag,
    men vi gillar inte fettisdagsbullar så det gjorde ingenting faktiskt.
    Men dina bullar ser att frestande ut ju.

    Tjingelingen.

    SvaraRadera