måndag 3 mars 2014

Nordens största saluhall

Idag blir det fortsättning från vår Tammerfors-resa.
Som jag skrev för någon dag sedan hade jag förmiddagen fri för
egentid och ögonshopping. Och ögonshopping blev det verkligen utanför
 en blomsteraffär när jag stannade och njöt av alla blommorna ute på trottoaren.


Nu var jag på väg till Nordens största saluhall. Den är lite svår att hitta, för den ligger
inne bland stora byggnader. Saluhallen invigdes år 1901 och har en gammaldags charm.
Jag älskar saluhallar! Doften. Människorna. Ögonfröjden. 





I saluhallen kan man få tag på massor av olika delikatesser, allt från
svartkorv och kornbröd till mera exotiska produkter. Saluhallen är 2100 m2
och har 174 försäljningsplatser. I dag jobbar 39 företagare i de olika stånden. Cirka
40 procent av försäljningsplatserna upptas av caféer eller restauranger.




Svartkorven.


Det är fascinerande att vandra upp och ner längs gångarna och titta in till
de olika försäljningsplatserna. Det är en speciell doft inne i saluhallar, en 
spännande blandning av nybakat bröd, salt sill, blommor, läder och kaffe.
Bestämt doftar det en hel del annat också....




Jag rekommenderar varmt ett besök i Tammerfors saluhall (kauppahalli på finska),
här finns något åt alla. Om inte annat så är det en upplevelse. 


1 kommentar:

  1. Ger barndomsminnen från saluhallen i stan ,när man fick gå med mamma dit doften och allt vackert att se på .Kram nette

    SvaraRadera