lördag 8 mars 2014

Solsken på Kvinnodagen!

Yes! Solsken!
I morse låg jag länge och gosade mig i sängen och tittade ut
på en klarblå himmel. Sååå skönt! Tänk att solen äntligen visar sig.
För det kunde man ju aldrig tro när regnet vräkte ner och vinden slet
i huset i natt. Det var värsta busvädret. Och så vaknar man till
sol och den klaraste ljusblå himmel!


Jag tassade ut och fotade lite morgonsol på gräsmattan och 
lite skuggor på liderväggen. Ja, för det blir ju inga skuggor utan sol.


I dag är det kvinnodagen. Tänk att man måste ha en sådan dag också.
Men om man tänker på ojämlika löner och ojämlika pensioner, så förstår man
att vi människor behandlar varandra olika. För är vi kvinna får vi mindre lön trots att vi
gör samma jobb, så är det oftast. Och i slutändan, då vi blir pensionärer, blir det ju
också mindre i plånboken. Nu har jag tack och lov haft hyfsat med inkomst
och jag bekymrar mig inte för vad jag får i pension. För vem har sagt
att jag kommer att leva så länge. Jag lever här och nu och
jag stormtrivs med livet!
Speciellt när solen skiner.

2 kommentarer:

  1. Kvinnodagen firas även här i Wales. Det är inte alltid lätt som svensk kvinna att gå tillbaka i tiden där man nu börjar pratar om pappaledigt, har tills nyligen haft olika pensionsåldrar för män och kvinnor och fortfarande talar i termer som att min man hjälper till! Men ett intressant liv!!!!

    SvaraRadera
  2. SOLEN har det nog pratats om med stora bokstäver idag men visst är det skönt med lite ljusare tider ,kram Nette

    SvaraRadera