tisdag 11 mars 2014

Med plättar i växthuset

Tänk att vi har vår i medlet av mars! Tidigt, men
ack så härligt ändå. I går hade vi + 7 grader och en riktigt 
typisk vårdag med dammiga vägar och glada talgoxar som sjunger
och hoppar bland trädens kala grenar. Jag bestämde mig för en riktig
långpromenad. På hemvägen började jag fantisera om nygräddade plättar.


Efter två timmar ute på den vindpinade slätten kändes det bara skönt att ställa
sig framför spisen för att grädda ett lass med gyllengula plättar. 


Jag kände för att sitta ute och äta denna soliga vårdag, men var skulle jag 
sätta mig? Jo, i växthuset så klart! Där inne hade vårsolen värmt upp luften. 
Jag klev in genom dörren och röjde undan lite så jag fick plats med min
tallrik med plättar. Växthuset är en förvaringsplats under vintern. Här har jag
blomlådor, krukor, vattentunnor, jordsäckar, trälådor, hinkar, 
spadar, grepar, säckväv och annat skrot. Och en gammal plaststol.
Jag baxade fram stolen och tog ett ämbar till bord. Så satte jag mig ner 
och mumsade i mig mitt lass av plättar medan jag njöt av våren det värsta 
jag kunde. (Oj, vad jag blev mätt - av plättarna!)


Ute bredvid växthuset har snödropparna stora knoppar.
Visst känns det som om den riktiga våren knackar på dörren.
Nu gäller det att njuta, för till helgen blir det bakslag i vädret.....


6 kommentarer:

  1. Så mysigt och så vackra vårbilder!
    Ha det gott i våren vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  2. Så gott med plättar,,o i ett växthus..ojoj..jag skulle å vilja ha ett växthus, men det ska va ganska stort..dyrt blir det att köpa o att bygga av gamla fönster..ja det har ingen tid med..så nu ska jag nöja mej med "mina lådor i år"..såna där lastpallar...så fin snödropparna är..nattugglan

    SvaraRadera
  3. Så mysigt att du gjorde en riktig vårdag för dig,
    men plättar me socker på ute i vårsolen.
    Man måste ordna det för sig för vem annars skulle göra det ???

    Fortsätt njuta av livet och jag älskar dina snödroppar,
    enda vårtecken jag har sett här är att hundskiten tinat fram !!!

    Tkjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  4. Du, sämre ställe kan man äta plättar på!! En önskan här är ett större växthus, eller rent av ett orangeri, där man får plats med lite stolar och ett bord också. Skulle bli mitt andra hem rent av... Och visst är det härligt med våren, så välkommen den är!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Det vore gott med plättar nu kram Nette

    SvaraRadera
  6. Så kan det också bli, att man tager vad man har och sätter sig där det passar. Där inne i växthuset var det väl varmt. Inne på altanen idag (inglasad) var det + 20 gr, det var riktigt bra. Så efter hemkomst från jobbet la jag mig i baden-baden och somnade på stubinen och det var ännu bättre, *fniss*
    Hade jag då fått smaka på dina plättar, hade det varit bäst.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera