fredag 7 mars 2014

Tibasten

Ibland vill jag bara ta tag i dagen och svänga med mitt trollspö.
Livet är ju inte alltid bra och rättvist, men det gäller att se
det positiva. Se nuet och se möjligheterna.


I går blev jag så lycklig när jag såg att tibasten blommade vid
min hemgård. I går, en gråmulen blåsig dag, bjöd på färg i rosa!


Jag behövde inte svänga med trollspöt, naturen hade redan varit
framme med förvandlingen. För nu blommar ju tibasten! Tidigt, tidigt som 
vanligt. Alltid blommor på bar kvist. Men extra tidigt denna vår,
minst en månad tidigare än vanligt.


Just när vårvintern är som gråast, slaskigast, tristast - då visar tibasten
sina blommor. Inklämd mellan andra buskar blommar tibasten och plötsligt
blir man så glad för livskraften som finns. Och så vet man
att snart börjar det, snart är den riktiga våren här!

I dag har vi regnväder. Den sista snön regnar kanske bort.



3 kommentarer:

  1. Oj det var tidigt ,men vilket väder vi har idag ,alla kunder är som bortblåsta,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  2. Bland dom första vårtecknen, tibast. Alltid lika vacker med sina rosa blommor på bar kvist, och minst lika giftig...
    Här har vi en "mellandag" tror jag man kan kalla det...varmt, solen lurar bakom molnen och regnet har just upphört. Det ser lovande ut inför helgen, förutom att jag ska tillbringa min vakna tid på jobbet...
    Ha en skön helg vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Här har vi sol idag så jag borde slita mig från datorn och bege mig ut.
    Så fint med något som blommar så tidigt på våren.

    Ha en finfin lördag.

    SvaraRadera