fredag 10 oktober 2014

Solstrålen i storskogen

En skogspromenad blev det också senaste veckoslutet.
Det soliga vädret bjöd ju verkligen in till en vandring ute i naturen.
Sonen tog hand om plogningen av våra jordbruksåkrar, så 
jag fick med mig sambon ut på en långtur i skogen. Vi gick till en liten
myr där vi brukar hitta tranbär. Borde det inte vara dags att
plocka dom snart?


I storskogen är det endast på vissa ställen som höstsolen lyckas
slinka ner mellan trädstammarna. Då blir det ju så vackert!


Som här när solstrålarna prickar en gul asp så att 
den lyser upp mitt bland de mörkgröna storgranarna.


Nere på marken under de stora träden ligger björnmossan.
Hit ner når inte solstrålarna. Mossan får leva sitt liv i skuggan.


Innan vi kom ut till vår lilla myrmark stötte vi på en kalhuggen gata.
Den gick rakt igenom skogen. På kalhygget skall en ny el-ledning
dras så småningom. I ändan av hygget ser ni vår myr. Men tyvärr,
i år lyste inga röda tranbär där ute på myren.


Så för oss var det bara att vända om och vandra tillbaka
hem igen. Och att vandra i skogen, när luften är så där härligt
hösthög och syrerik, det är ju bara för härligt!
Får jag månne komma med en liten, liten önskan?:
Då önskar jag fler soliga fina höstdagar, tack!


2 kommentarer:

  1. Det verkar nog som om solkvoten för vår del är fylld nu när man tittar på väderkartan ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  2. Det var ju tur att vädret var med er iallafall, eftersom skörden inte var så stor...eller ingen alls. Tror aldrig att jag plockat tranbär faktiskt. Ja, jag kan instämma i din önskan, tänk så gott det gör för själen med dessa dagar.
    Ha en skön helg!!
    Kram kram

    SvaraRadera