onsdag 29 oktober 2014

Nu är mossa och ris införskaffad

I går kväll och i natt blåste det storm utanför sovrumsfönstret.
Jag lång en stund och lyssnade till vinden innan jag somnade.
Under natten hörde jag hur regnet kom, först som små trevande droppar och 
sedan med mera ös. Ösregn. Det är ju sådan som kan vara så sövande nattetid....
 I morse flödade regnvatten på gården men blåsten hade
upphört. Nu några timmar senare har också regnet upphört
och vattnet har sjunkit ned i marken.

Annat väder hade vi i går. 
Det var en relativt varm dag då man kunde ana
den blå himmeln bakom molnen. Det var en dag med fina färger,
en sådan där höstdag som ger kontraster. 


Jag bestämde mig för att åka ut till skogen för att plocka både
mossa, tallris, enris och kottar. För jag tänkte göra en Alla helgons-krans 
till graven och även göra vackra dekorationer utanför vår egen dörrtrappa.


Jag åkte ut till sommarvillan bara för att. Och där ute var det
så härligt. Luften var skön att andas och jag njöt verkligen
det mesta jag kunde. En kasse full med ris och en kasse med
mossa och kottar blev det.


Det var högvatten. Vi har ju haft dagar med hård sydlig vind
och vattnet har säkert pressats upp från Östersjön.


Det är vackert ute i skärgården på hösten.
Gårdagen bjöd på ett blått hav som låg som en spegel med endast
några krusningar kring en sten ute i vattnet. Fram emot kvällen drog 
stormen in och då såg säkert havet helt annorlunda ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar