söndag 19 oktober 2014

Ett helt fång med rosor

Söndagsförmiddag och regn i massor. 
Jo, idag visar sig hösten från sin absolut tråkigaste sida.
Regntunga skyar men rätt varmt med plus 8 grader.
Igår satt jag och försökte snurra ihop några lönnrosor av bruna 
höstlöv. Jag har sett dessa rosor i flera bloggar och även i
en del pysseltidningar. Jag hade hämtat in en drös med lönnlöv
och satt vid köksbordet när två av mina pysseldamer kom in. 


Sådan tur att en av damerna kunde snurra till dessa rosor. Jag hade 
ju bara vikt rakt av och börjat snurra, men fick lära mig att det blir snyggare
om man vänder lövet med baksidan mot sig, viker ner översta fliken mot sig,
och sedan viker ner de två andra flikarna likaledes mot sig och sedan snurrar fast
bladet ovanpå den förra, men lite lägre ner. (Förstår ni någonting av detta?)
Slutligen binder man ihop blomman med en snygg tråd.


Nu hade jag plockat endast gulbruna löv så mina rosor fick
ju en brun diskret färg, precis som jag eftersträvade.


Så vet ni, nu har jag ett helt fång med rosor på köksbordet.
Hela tolv stycken faktiskt. Rosor som är helt gratis 
och som kommer direkt från naturen!

1 kommentar:

  1. Så kul! Jag satt och gjorde lönnrosor i förra veckan. De blir så vackra och passar perfekt att dekorera med nu på hösten. Kram

    SvaraRadera