onsdag 15 oktober 2014

Norrsken

I går kväll hade vi ett häftigt norrsken som glittrade på himlen.
När jag kom hem på kvällen ville jag sitta och ta det lugnt en stund.
Dricka lite te. Sitta i en skön stol med fötterna på soffbordet. Vippa
lite på tårna. När jag öppnade Facebook såg jag att flera hade 
kommenterat det vackra norrskenet.Sambon hade 
också berättat om det vackra skenet när jag kom hem,
så nu fick det allt bli dags för lite uppryckning.


Redan ute på gårdsplanen såg jag hur norrskenet dansade. Ibland
större och ibland endast som en dimma. Skenet drog sig mot norr och
jag gick ut längs vägen för att inte husen och skogen skulle skymma skenet.


Klockan var kring 22:30 och den vackra himladansen hade hållit
på över en timme. Magiskt var det!


Jag gick ut till åkrarna, där det inte finns någon vägbelysning. 
Norrskenet dansade vidare. För det mesta var det nu endast som en dimma
som upptog halva himlavalvet. Men ibland fick svansen en vacker grön färg. 
(Om ni förstorar bilden ser ni stjärnorna på den mörka himlen.)


Jag stod länge där ute i den svarta natten och beundrade norrskenet.
Jag kände mig så stor samtidigt som jag var så försvinnande liten.
Världen, livet, är ofantligt en kväll när norrskenet dansar.

2 kommentarer:

  1. Kom hem halv nio men hade inte en tanke på himlen ,kanske det är ny omgång ikväll ,kram nette

    SvaraRadera
  2. Åhh så häftiga bilder , gillar norrskenet som både skrämmer mig lite samtidigt som det fascinerar mig // Anita

    SvaraRadera