torsdag 9 oktober 2014

Hellnäs bro

Eftersom hösten visar sig från sin mest regntrista sida också idag
beslöt jag plocka fram ett soligare inlägg.

För en tid sedan körde jag förbi Hellnäs. Nu skall ni veta att det
finns två orter som heter Hellnäs/Hällnäs. Den ena finns i Österbotten och
stavas med e (om jag förstår saken rätt) och den andra i Västerbotten, som stavas med ä. 
Jag har besökt båda orterna, men denna gång är det Österbotten och Finland
som gäller. (Tänker jag efter kan det ju finnas andra ställen som också
heter Hellnäs/Hällnäs, för det är ju en vanlig kombination av två vanliga fenomen
nämligen häll/berg och näs/udde. Fast nog om det nu.)


Det var en vacker höstdag när löven lyste i sina vackraste gula
färger.Det var förresten en sådan där dag när allt var vackert.


Jag ville inte ta foton när någon bil körde över bron, för det kom
faktiskt några bilar körandes längs vägen. 


Uppe på bron kan man se längs fjärden som så småningom går ut i havet.
Mot andra hållet ser man simstranden och småbåtshamnen.


Förr i tiden fanns en stor såg här i Hellnäs. Nu finns endast 
några fundament ute i vattnet från den storhetstiden. Och vet ni, han som
ägde sågen var en av mina avlägsna släktingar (fast det har jag inte vetat förrän
de senaste åren). Jag måste förresten berätta om en annan avlägsen släkting
som kallades Koira-Maija. Fast det får bli någon annan gång.
Kan bara säga att det är en  historia det!

2 kommentarer:

  1. ja tänk att det finns namn både i Finland o Sverige som har samma namn..Man kan tro att det är nån som har utvandrat/invandrat.. Mina barnbarn har simträning där i Hellnäs om somrarna.

    SvaraRadera
  2. Så fina höstfärger det är hos dig. Här har det också börjat att skifta så smått nu. Lite kul det där med ortsnamn, för man kan verkligen bli förvirrad när samma namn finns på flera olika ställen. Ha en fin höstdag.

    SvaraRadera