tisdag 28 oktober 2014

Träffis på sta´n

Måndagen blev en solskensdag. Men det satt långt inne.
Efter dagar av först snö och sedan regn eller bara mulet gråväder
behagade solen äntligen få tillträde i går eftermiddag.
Jag och sonen hade bestämt oss för träffis på eftermiddagen.
Men tänk så snabbt mörkret börjar falla nu om kvällarna
efter att vi övergått till vintertid (nåja, det är väl lite ljusare 
på morgnarna istället). När jag gick på sta´n vid halv fyra tiden
glödde de sista solstrålarna. 


Vid stadshuset lyckades de lyste de sista solstrålarna 
och förgyllde husets gula fasad.


Sjöfartsstatyn med stadskyrkan i bakgrunden stod i skugga.


Här bakom stadshuset, som ligger i stadens absoluta centrum
såg jag en fågelholk i ett av alléträden. Undrar om den holken har
haft sommargäster detta år? Eller om den bara har varit en prydnad?


Medan sonen körde sin första körlektion till det nya körkortet
gick jag en sväng i affärer. Nu börjar man plocka fram jul i fler och fler
affärer. Men på Pentik hade man ännu höstfärgerna framme.
Jag tycker om brunt, grått och accentfärgen orange så här på hösten.


Sonen och jag gick ut på en matbit efteråt. Det kändes som om det
var evigheter sedan jag ätit köpemat, så jag satsade på något riktigt 
onyttigt och valde pizza medan sonen vald något annat när 
mamma betalade.... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar