måndag 6 oktober 2014

Måndagsmorgon och frostnupet

I morse var marken vit av nattfrosten som verkligen
nöp till fram emot morgontimmarna. Det var ännu lite på minussidan
när jag klev upp vid halv åtta-snåret. Efter en limpsmörgås och en stor
kopp te gick jag ut för att skrapa vindrutorna på bilen. 
Det är nästan ett och ett halvt år sedan jag slutade åka in till staden varje morgon, 
så det där med att skrapa vindrutor det var evigheter sedan jag gjorde senast.
Varför jag skulle in till staden just idag? 
Jo, jag hade en tidsreservering till bröstcancerscreening kl 9.


Min kommun bjuder på möjligheten att delta i mammografiscreening vartannat år.
Om man är i åldern 50-69 år vill säga och det är ju jag. Även innan jag fyllde 50 gick
jag på denna screening frivilligt och betalade själv. Jag tycker det är viktigt att
undersöka sig när man vet att bröstcancer finns i släkten. Ännu har inget onormalt visat
sig och jag hoppas att det inte heller detta år visar på några förändringar.


Själva screeningen tog endast 5 minuter och så kunde jag gå en liten sväng 
innan jag återvände till bilparkeringen. Inne i staden kändes det lite varmare, om det
så berodde på stenhusens lagrade värme eller närheten till det höstvarma havet
vet jag inte. Stadens lönnar lyste i alla fall gula och röda i morgonsolen.

4 kommentarer:

  1. Så vackra färger träden har nu. I eftermiddag ska jag ge mig ut och plocka lite löv så jag kan göra lövrosor. Vilken förmån att få den sortens undersökning. Ha en fin höstdag.

    SvaraRadera
  2. Vackra färger på dom träderna.
    Och att gå på tuttkollen ÄR viktig.

    Hoppas det gick bra även detta år.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  3. Så vackra bilder! Så viktigt att ta de där chanserna att bli undersökt. En billig livförsäkring.

    Ta hand om dig och njut av all den där vackra färgprakten du har omkring dig.

    Kram Charlie

    SvaraRadera
  4. Visst är det viktigt att gå och kolla sig ,man är ju nog lite spänd på resultatet varje gång .Fina bilder på träden ,kram Nette

    SvaraRadera