onsdag 1 oktober 2014

Nya omfartsvägen direkt till Finlands bästa bageri

I går var jag in till staden och när jag skulle åka hemåt beslöt
jag pröva den nya omfartsvägen som öppnades igår. Äntligen, får
man lov att säga. Det har varit mycket zik-zak-åkande de senaste åren. Det har 
varit trafikljus, rondeller och tvära svängar för att ta sig in till eller ut ur staden när 
man kommit norrifrån.


Efter år av vägarbete hade så den nya fyrfiliga vägen öppnats för trafik.
Allt var nygjort, asfalten var riktigt svart och vägstrecken lyste bländande
vita. Till och med vägbelysningen lyste denna premiärdag. På många avsnitt 
fanns blåa ljudstängsel uppsatta längs vägkanterna.


Allt kändes främmande. Det var som att köra på en okänd planet. 
Omgivningen susade förbi. Vart gick alla avtagsvägarna? Vad stod det
på vägskyltarna som jag svischade förbi?


Jag blåste på och var rätt tacksam att det så där mitt på dagen var rätt få bilar
ute på vägen. Kunde kolla in broarna som gick över vägen.....
(Haha, nästa gång är man väl på mammas gata igen...)


Det tog inte många minuter att ta sig från staden till Stormossen. Svisch, som sagt!
Men där var det stopp. Totalt stopp. Här höll man ännu på med breddning av 
vägen och asfaltering. Här var det en körfil som gällde och här var det trafikljus. 
Nu blev det att vänta minst 5 minuter innan vi kunde åka vidare.
Det var en verklig trafikstockning. Stackars pendlare som sitter här i
rusningstiden! Tänkte jag lite stressat, fast jag 
inte hade någon tid att passa.


Fördelen med en tur till Kvevlax var förstås att gå in till Finlands Bästa 
Bageri, Aroma, och inhandla lite gott. Precis vad jag också gjorde.


Det trevliga med Aroma är (förutom det goda brödet) att man kan se direkt in i
bageriet. När jag kom in på eftermiddagen gapade många hyllor tomma.
Det var säkert många andra än jag som kört den nya omfartsvägen igår och
hamnat i Kvevlax. och som av en händelse satsat på gott bröd.


Jag satsade på goda bullar till eftermiddagskaffet.
Och sedan tog jag en helt annan väg hem igen!

4 kommentarer:

  1. Bra med ett bageri som plåster på såren efter väntetiden. Det är konstigt egentligen så van man blir vid hur en väg ska vara som man kör ofta. Så fort något ändras blir man lite ställd. Kram

    SvaraRadera
  2. Så mycket jag har missat, har inte hunnit varva nå bloggar..på en några dagar..Ja jisses för den nya vägen , jag skulle på kurs igår o hamnade i köööön som va såååå lång..Satt i 15 min o väntade o kom för sent förståss till kursen..sen kom en ambulans o den fick köra på den smala vägen som va brevid..skall det bli en cykelväg ??Men jag tror bara det är riktigt klart så blir det kanon!,, fina pappersblommor..Jag har gjort såna också o satt på kort.

    SvaraRadera
  3. Två ting att pröva framöver, omfartsväg och bageri ❤

    SvaraRadera
  4. Kan tänk me e vart via kåsktjen du for heim. Min mans jobbarkompis som kom norrifrån den första morgonen hade tänkt stanna och köpa cigaretter men han visste inte vilken väg man skull svänga ner för dom sade att man inte vet var man är när det är så många skydd längs vägen .Vi har kört via Veikars nu flera gånger då vi farit norrut det har tagit minst tid ,kram Nette

    SvaraRadera