fredag 24 oktober 2014

Årets första snöstorm

I morse funderade jag om jag skulle stanna i sängen hela 
dagen. Jag låg och tittade ut igenom fönstret på snöflingorna som 
dansade runt i vinden. Snön låg i små drivor på uthustaket.
Och onekligen kändes det varmt och skönt under täcket...
För brrr, inte vill jag ju ha vinter redan. Jag är ju inte alls
redo för snö, vinterhala vägar och snömodd .
Men visst var det dags att stiga upp. Det kändes nästan som när man
var barn och ville kolla hur mycket snö det hade kommit.

  
Det låg några centimeter med nysnö på marken. 
När jag kom ut igenom dörren såg jag ett visset ek-löv som
låg i fotspåret som sambon satt i snön. 


Spireabuskarna hade fått kronor av vit nysnö på sina 
uttorkade blomställningar. Brunt och vitt, tjusigt!


Trots att vinden var i avtagande kändes det skönt att gå längs
vägen nära skogen. Ute på slätten var det betydligt 
kallare med snålblåst. 


Hemma på gården hade vattensåarna fått en isskorpa.
För att höns och ankor skall få vatten var det bara
att hacka hål på den tunna isskorpan.
Nu har snöfallet dragit förbi och temperaturen
börjar visa sig på plussidan.
Så den här snön är kanske ett minne blott redan i morgon.

3 kommentarer:

  1. Oj, vad snö! Visst känns det tidigt. Det är väl inte möjligt att den blir liggandes? Snö är mysigt om bilen får plats i garaget och nån annan skottar :-) Annars åtnjutes den bäst genom fönstret enligt min mening.
    Fint med fröställningarna som fått hattar.
    Önskar dig en trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  2. Ja nog blev det att plocka fram vinterskorna för att inte halka omkull i snön men bilen har nog sommarskorna på ännu för det ska ju bli varmare ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  3. Det är alltid något visst med den första snön.....men tjusningen försvinner ganska fort. Vi har tyvärr inte de finaste vintrar här i Skåne. Det är mest snö, regn och slask varvat. Hoppas du får en fin helg.

    SvaraRadera