lördag 18 oktober 2014

Den magiska hösten

I går var jag och sambon ut till vår villa.
Det var kallt, nästan minusgrader även dagtid. Men bara nästan.
Jag tog ett djupt andetag och det kändes i den kalla luften att vintern verkligen
är i antågande. Det kändes att nu är det stunden mellan sommar och vinter.
 Efter en lång och magisk sommar är det dags att välkomna
slutet av den magiska hösten. För om något är magiskt,
så är det väl hösten.


Det var krispigt kyligt och sträft i luften. Men inte så kallt att isen hade lagt sig.
 Ute vid havet var det ännu några plusgrader. Och det var lågvatten. Den sista
växtligheten lyste gul efter några nätter med nattfrost.


Vassen speglade sig i vattnet, så att den syns dubbelt så lång.

Så hördes plötsligt  ett hundskall och en älghund kom rusande rakt ner till 
bryggan där jag stod och memorerade. Den sprang med nosen mot marken,
 så att den knappt noterade att jag stod där. Tungan i ena mungipan. Flämtande.
Här var det bråttom! Här var det dofter i höstskogen som gällde....
Vi hade noterat att en av grannbyarnas älgjaktlag idkade jakt.
Efter en stund kom hundägaren med bil.
Hunden var försedd med pejling och ägaren trodde att den älgkalv hunden
jagade hade simmat över vid vår vik. Men vi hade inget sett,
det måste ha hänt innan vi kom. 


Hunden rusade vidare in i skogen och jägaren åkte efter. 
 Lugnet rådde åter.
Jag gick ner till "piren" för att
hämta den vita plaststolen som jag hela den varma 
sommaren har haft ute i vassen. Här på stolen har jag suttit
och njutit varma sommarkvällar. Men nu sitter jag nog inte mera där 
ute bland stenar och vass, stolen får följa med upp till bastun där den stuvas undan.

Har man sett! Jag fick mina foton att fungera även i den nya datorn!
Dessutom har jag redigerat bilderna. Den översta har fått lite mera färg
och så har de alla fått min autograf.

3 kommentarer:

  1. Javisst är sommaren slut för denna gång,
    nu får vi rusta oss med lånkalsonger och tjocka vinterkläder...
    nämen vänta nu långkalsonger ska det stå,
    inga lånekallingar här inte...

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  2. Härligt gult där vid fjärden någonting jag aldrig hinner uppleva där .Kram Nette

    SvaraRadera
  3. Vilka färger! Ja och nu befinner vi oss väl i gränslandet mellan höst och vinter, men jag försöker förtränga det...Särskilt en dag som denna, när vi har nästan +15, om än mulet, men ändå....Väldigt fina bilder från ert ställe, och fridfullt. Ja förutom den jagande hunden då...tycker det är lite osportsligt av jägaren att åka bil...han kan gott röra på sig också!!
    Ha en skön fortsättning på söndagen!!
    Kram kram

    SvaraRadera