måndag 27 oktober 2014

Kaffepaketspyssel

Söndagen blev ännu en av dessa pysselsöndagar.
Så här på hösten passar det ju så bra med inomhuspyssel,
så vi fem damer strålade samman ännu en söndagseftermiddag
för att pyssla med kaffepaket.


Två av damerna kommer att hålla kurs i att göra korgar av kaffepaket.
Så de satt och planerade vad man kan göra för att tillfredsställa
 handarbetsintresserade arbetskamrater. Sy remsor och göra korgar kanske.
Jag snodde ihop två kastrullunderlägg på en liten stund.
Trots att jag redan tidigare har gjort en hel del underlägg måste jag säga att
det här är en nyttosak som jag använder varje dag och det behövs
alltid fler underlägg.


De andra sydde remsor av blå kaffepaket. De var så överlyckliga
att ha lyckats få blå Saludo-paket, men eftersom det går åt en hel del
kaffepaket till en korg beslöt de använda insidan av några andra
paket för att bryta av med silver mot det blå. 
Här är det grupparbete som gäller.


Klädnypor i mängder är bra att ha när man flätar
ihop en korg. Visst blir den fin, den blå-silvriga korgen?


Väl hemma kunde jag inte låta bli att börja jobba med en korg
eller en väska (om jag bara lyckas få fler kaffepaket av märket Kulta 
Katriina mörkrostat). Här behöver man ingen symaskin utan man viker
endast. Det är bra att ha strumpstickor för att hålla flikarna på plats. När man 
fått fem fyrkanter är det bara att sy ihop med stoppnål och garn.

2 kommentarer:

  1. Vilket jättetrevligt pyssel! Hösten är högsäsong för den slags aktiviteter. Alltid roligt att se lite nytt.

    SvaraRadera
  2. Där skulle jag gärna ha kunnat vara med och lära mig någon ny teknik. Har endast sytt kaffeväskor, men inte flätat. Antar att det är typ som näverslöjd. Ha en fin vecka! ♥︎

    SvaraRadera