torsdag 9 augusti 2012

Vart har sommaren tagit vägen?

Nu på morgonen har vi soligt väder. Det var länge sedan vi såg en 
klarblå himmel. De senaste dagarna har vi haft mulet, regn och kraftig
blåst. Och ingen sommarvärme att tala om, för 15 grader är ingen
sommarvärme precis. Vart har sommaren tagit vägen? För nu
känns det som om hösten har kommit. Alldeles för tidigt..


Igår hade sonen tagit ett jobb som han och två kompisar hittat på "Findit.fi".
Det gällde att sätta upp fårstängsel, ett jobb som skulle ta några timmar
i några dagars tid. Lite fickpengar tänkte grabbarna, så här dagarna
innan skolorna börjar. Igår morse rykte dom ut iklädda regnställ. Dom
jobbade bra, så dom blev klara redan på en dag! Nu är dom efterfrågade för mera
jobb till hösten. Sådant här tycker jag om; grabbarnas egna initiativ att vilja
jobba och sedan få det ordentligt gjort. Och tänk bara det, att dom orkade 
stiga upp redan före 8 på morgonen när dom ännu har sommarlov!


Igår kväll gick jag ut en sväng och tog kameran med mig. Nu blommar
sensommarens blommor. Det känns vemodigt att så mycket av den här 
sommaren är förbi. Mest saknar jag de ljusa sommarnätterna, när man
kunde ligga i sängen och läsa utan att ha sänglampan tänd....


Idag har jag en ledig dag från jobbet. Jag skall fara till min hemgård för
att plocka vinbär. Sedan hoppas jag hinna gå ut i skogen och plocka blåbär
också. Det blir en utomhus-dag för hela slanten hade jag tänkt.

Ha en bra dag ni också!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar