söndag 19 augusti 2012

Sommarens kanske sista riktigt varma dag

Igår hade vi en varm och ljuvlig dag. Jag undrar om det var
sommaren sista riktigt varma dag, för mot kvällen kände man faktiskt 
att det blev lite kallare i vinden. Vi hade planerat att gå en
vandringsled i går, men det var alldeles för varmt att tänka
sig att vandra i skogen, så vi åkte ut till vår sommarvilla istället.


Vid villan eldade vi bastun och efter det sköna bastubadet
bjöd jag på dagens hallonkaka och lite smörgåsmat
tillsammans med några koppar te. 


Som ni kanske vet, tycker jag om att baka. Men det skall vara
enkla recept, inget krångel. Igår plockade jag lite solvarma hallon
och tog fram ett recept på en hallonkaka som är både
lätt att baka och god att äta:

Franska hallonkakan

2 ägg
2 dl socker
2 1/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
200 gr frysta eller färska hallon
ca 100 gr smör, kylskåpskallt

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en pajform med fasta kanter.
Vispa ägg och socker poröst. Blanda vetemjöl och bakpulver 
och rör ner i smeten (jag tar lite mera bakpulver och eftersom jag
tycker om sött brukar jag även lägga i 1/2 tsk vaniljsocker).
Bred ut smeten i formen. Fördela hallonen jämt över. Hyvla över
smöret så det täcker. Låt grädda mitt i ugnen i ca 35 minuter.

Jättegod med Vispi eller glass. Receptet är hämtat från 
tidningen Lantliv årgång 2011. 

Nu på morgonen ligger dimman över landbacken. Jag hoppas att
den skingras, för idag hade vi tänkt göra ett nytt försök att gå
vandringsleden. Idag blir det lite svalare väder och kanske 
några vindpustar (håller myggen borta..).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar