torsdag 30 augusti 2012

Lyxig ledig dag på bl.a. Strömsö

Idag har jag en ledig dag, skönt med lite sensommarsemester!
Och min anhållan om lite bättre väder uppfylldes till en del.
Vi har haft lite sol idag, åh så varmt och skönt det var!
(Nästan så man svettades, man har ju vant sig vid att ta
lite mera kläder på sig de senaste dagarna...
fast jag klagar inte!!).

Vid middagstid styrde jag färden in till staden.Jag handlade lite kläder
(wow!) och drack lite te och åt en sallad på ett café, sååå lyxigt!
Vidare via en blomträdgård för att inhandla lite höstblommor och
mera trädgårdsmylla. Det var så härligt att strosa omkring och se på 
den ena vackra växten efter den andra. Man blir ju så inspirerad!

Så styrde jag färden ut mot havet och bestämde mig för att
vika av vid Strömsö. Här producerar YLE det underbara
tv-programmet "Strömsö".



På lördag har dom Öppet hus, men eftersom jag är upptagen på
lördag, tog jag mig en liten titt redan idag. (Jag pratade faktiskt med 
en från personalen, så det var okej att jag gick runt i trädgården).
Man känner ju igen alla byggnaderna från tv-programmen.
Åh, här är ju det härliga uterummet! Så mycket mindre än 
jag har föreställt mig....


Det var mycket man kände igen. Personalen höll på med
att göra i ordning inför lördagen, det pyntades och grejades i varje vrå.



Jag gick ner till stranden. Där finns bastun med gräs och mossa på taket. 
Vackert!


Utanför badhytterna hängde en simdräkt, precis som om någon
just tagit sig ett dopp.


Strömsö är inte bara en villa, utan också en park. Den stora cembratallen
invid huset planterades redan år 1892 och ekarna nere i parken år 1922.
Strömsö är en så vacker helhet!


Nu har jag haft en härlig lyxdag - dags att göra något nyttigt!
Nu skall jag koka maten till mina karlar, som snart kommer hem och 
sedan får det bli gräsklippning, och sedan...


1 kommentar:

  1. Ett sånt härligt väggord de hade på väggen...nåt att tänka på...
    Lyxdagar behöver man ibland, jätteviktigt och jätteskönt.
    Hoppas din helg blir finfin med
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera