fredag 10 augusti 2012

Gamla vackra hus

Tänk vad lite sol gör att man känner sig piggare och gladare!
Idag har vi haft soligt väder nästan hela dagen, och nu i kväll 
kändes det nästan varmt där ute, runt 18 grader hade vi. 
Och så är det ju fredag - igen. Skönt!
(kort arbetsvecka, jag var ju ledig igår)


Igår stannade jag till vid dom gamla husen i min hemby. Huset ovan
är ett av de hus som jag alltid beundrat. Detta röda hus med vita knutar och 
med ljusblå dörr och blått ovanför fönstren. Huset är lika vackert mot
sommarens grönska som mot vinterns snö. När jag var liten bodde här
en gammal man och i huset fanns inga nymodigheter. Det såg ut som 
det säkert gjorde i slutet av 1800-talet;  väggfasta bänkar och ett stort 
träbord, ett vackert väggskåp, en murad öppen spis och långa  färggranna 
trasmattor på golven. Än i denna dag ser huset så hemtrevligt ut.


Runt huset finns många små röda hus och bodar. Ett av de små husen
har tillhört min pappas faster. Många av husen är numera sommarhus. 






Imorgon har jag tänkt fara på en 1700-tals marknad. 
Är det någon annan som är på väg dit?

Jag spinner alltså vidare på mitt gammeldags-tema.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar