lördag 4 augusti 2012

Humle

Idag har det regnat hela dagen. Nu i kväll har vi äntligen lite uppehållsväder.
Jag gick ut med kameran och blicken fastnade på humlen som
växer lite överallt i trädgården. Humlen fanns i trädgården när vi 
flyttade in, den dyker villigt upp år efter år. Jag har läst någonstans 
att den kan växa 20 cm per dygn! Undra på att denna ört kan bli
nästan 7 meter på en sommar. 



Vår humle växer bl.a. runt en sten på gården. Den söker sig
upp längs stenen och längs stammen på en rönn, som växer bredvid stenen. 
Nu på sensommaren är halva rönnen täckt med humleblad. Längst ut på
humlestammen finns klasar med blommor som ser ut som kottar.



Vi har också humle som växer bredvid husväggen. Humlestammarna
kryper upp längs ett rör och vidare upp längs väggen och den rundar ett fönster.


I en blomrabatt har humle också dykt upp, fast jag tappert varje vår försöker 
dra bort rotstockarna. Men riktigt bra trivs tydligen inte den här humlen,
bladen är redan höstgula.


Min mamma brukade använda några humlekottar till mjöden, som hon 
gjorde till första maj. Jag använder inte humlen, den är bara som prydnad.

1 kommentar:

  1. Vi hade en hel vägg hemma tåckt med en humlematta. Det var praktiskt då det gav svalka(skugga) på sommaren och vissnade när det blev höst. .... och gott öl fick pappa.
    Kram
    /Ingemar

    SvaraRadera