onsdag 1 augusti 2012

Ungdomslokal, med betoning på ung

Härom veckan, när vi var till min hemgård, åkte vi upp till min 
barndoms ungdomslokal. Än ligger ungdomslokalen så stilig 
uppe på Storberget. 


Här har jag tillbringat många kvällar i min ungdom. 
När jag gick i skolan i min hemby (småskola och folkskola hette 
det på den tiden), då hade vi julfester uppe i lokalen (några i alla fall). Jag minns
när vi fick öva dagarna innan festen. Vi sprang från skolan över snötäckta åkrar
upp till den rätt kyliga lokalen. På själva julfestdagen var äntligen hela huset
uppvärmt och hela byn var samlad. Jag minns hur hjärtat bankade när jag 
stod där bakom scendraperiet. Jag hade rollen som ängel i julevangeliet och
jag hade inga repliker. Men bara det att mamma och pappa och den 
övriga publiken satt där i den ofantligt stora salen... Jag minns också när
vi flickor dansade runt där på scenen som små snöflingor, iklädda vita blusar 
och vita kjolar som våra mammor hade sytt av krepp-papper. 
Så spännande och roligt det var!


Efter programmet flyttades stolarna bort i stora salen och vi barn
fick dansa ringlekar. Det var högt i tak i salen och jag minns sorlet
när de vuxna pratade och drack kaffe i serveringsrummet. Doften
av kaffe och våra taktfasta ringlekar....

Och inte att förglömma midsommaraftnarna som man firat vid lokalen!
Föräldrarna hjälpte till med serveringen och vi barn fick följa med. Det var alltid
massor av folk som kom till midsommardansen. Man åkte långa vägar till vår lokal!
Minns ni Laila Kinnunen? Hon var den mest populära schlagersångerskan
 i Finland, när jag var liten. Och kan ni tänka er: jag har suttit bredvid Laila
Kinnunen (i köket under en paus)! Jag minns hennes blodröda axellösa klänning
i tjusig 60-talsstil , hennes svarta hår och svartmålade ögon. Hon var
det vackraste jag sett! (Och inte målade våra mammor sina ögon heller ....)


Så följde år när vi själva hjälpte till med städning och servering. Och dans!
Tyvärr var stället inte lika populärt när jag var inne i den mesta dansperioden,
men några danser har man ju hunnit med i paviljongen!


Så roligt att se att både ungdomslokalen och danspaviljongen 
är i så bra skick ännu!


2 kommentarer:

  1. Fina minnen och vad härligt att de alla kom till liv igen vid ert besök. Tänk så många sådana där minnen som ligger inom en och som med ens bara kan poppa upp. Kanske på grund av en doft, en känsla, ett ord eller då man besöker en plats.

    Ha en fin torsdag!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Oj vad nostalgisk jag blev! Det var nästan så jag fick samma känsla av förväntan, spänning och stämning som då för länge sedan då det begav sig!G-B

    SvaraRadera