torsdag 9 augusti 2012

Bärplockning

Idag har jag plockat både röda och svarta vinbär vid min 
hemgård. Krusbären var inte riktigt mjuka ännu, så de fick 
vara kvar på buskarna. Vinbären skall bli till saft. Jättebra 
med äkta vitaminer till vintern!


Efter några timmar blad trädgårdens bärbuskar gick jag ut i 
blåbärsskogen. Jag hittade stora, fina blåbär och gick där mol allena
och plockade mina bär. Då hörde jag plötsligt en gren som knäcktes.
Hade jag älgar med mig i skogen? Nej, det var något rött där mellan 
några tallstammar... Nämen hej! Det var min kusins fru, som bor granne med 
min hemgård, som hade kommit ut i skogen. Hon hade sett mig i trädgården 
och kommit förbi för att fråga om jag ville komma med henne och plocka blåbär.
När ingen var hemma, hade hon förstått att jag gått ut i skogen och nog
känt på sig var jag höll hus. Det är mycket roligare att plocka bär när
man är två, man pratar och plockandet går av bara farten!

Så jag har kommit hem med några liter blåbär också.
Det blir till att rensa blåbären ikväll. Sedan skall dom ner i frysen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar