måndag 13 augusti 2012

Gräsklippning och ankorna

Vet ni vad som har trivts denna sommar? Tänk efter; regn och solsken
i lämpligt stora doser... Vet ni? Ja, förutom myggen då...
Jo, gräsmattan! Gräset har växt som bara sjutton!
Nu har jag just klippt vår gräsmatta, ett enda hav av grönt
välväxt gräs... Jag är alldeles svettig!!! 
Om jag kunde ta det lite lugnare... Men se nej, när jag greppar
vår gräsklippare (vi har ingen gräsklippartraktor) så sätter jag fart
och det går upp och det går nerför (vi har lite backig tomt) och det går runt stenar 
och runt buskar och blomrabatter och runt flaggstången  och huset  och ....
Det tar en till en och en halv timme att få allting klippt. Och nu har
jag alltså gjort kvällens jympapass! Svettigt värre - men klart!!

Jag tänkte visa några foton på våra ankor. Dom har växt och
blivit så stora. Ibland går dom ute på gården. Dom håller sig nära sin bur
och kommer ytterst sällan nära huset eller vägen. Dom är så rara. 
Vatten är det bästa de vet!



Gårdagens gyttjepöl var toppen!  Vi ger dom minst två ämbar
 med rent vatten varje dag. Dom dricker och tvättar sig mycket ofta.


Till natten måste dom in i sin bur, för tänk om räven skulle vara i farten.
Jag har sett honom stryka ute vid åkrarna... Den listiga räven...

2 kommentarer:

  1. Så söta de är! :) Ja, detta är första året på länge, länge som vi inte har en gräsmatta som ser ut som torkat gult hö i slutet av sommaren. Istället en grön och härlig matta. Så nog har regnet gjort nytta allid. :)

    Sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Jag hittade till din blogg! :) Så fina bilder du tar och oj vad söta ankorna är!

    SvaraRadera