tisdag 7 augusti 2012

Grön el

Tidigare i sommar när sambon och jag gjorde en utflykt till 
Söderfjärden, var vi också till Wasa Wind Oy:s 
nya, stora vindkraftverk i  Sundom.


Ni må veta att man kände sig mindre än normalt, när man gick där 
upp mot vindkraftverket. Ni ser min bil i förgrunden på bilden ovan, 
 bara så att ni förstår proportionerna.... 



Vindkraftverket färdigställdes i början av detta år och är
Finlands största vindkraftverk. Rotorbladens spets ligger som högst på
184 meters höjd och själva turbinen på 125 meters höjd. Rotorbladens 
diameter är hela 118 meter. Här produceras elenergi med hjälp av ett 
3.6 megawatts Mervento vindkraftverk.
(Allt det här läste jag på en skylt som fanns vid 
vägen upp till vindkraftverket).

När jag stod där nere och blickade upp mot rotorbladen som
susade där uppe, fick jag nästan svindel...


Vindkraftverket producerar el motsvarande den årliga 
energiförbrukningen för 600 eluppvärmda egnahemshus i Finland.


Vindmöllan syns på långt håll i vårt platta landskap.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar