fredag 5 juli 2013

Hjortronplock

Nu är vi inne i ett ostadigt väder. Ibland solsken och ibland regn.
Oftast både och under en och samma dag. I går på förmiddagen blåste 
lite sydliga vindar, det var halvklart. Perfekt väder för en tur till hjortronmossen!


När vi närmade oss mossen lyste det rött
och gult mellan de små tallstammarna. Det är lycka!
Minst en vecka, kanske två, tidigare än normalt är hjortronen mogna.


Jag tycker om att plocka hjortron. Hjortronmossen doftar sol och
mossa, ljung och getpors. Man är klädd i långärmad skjorta, mygghatt och 
gummistövlar. Svetten rinner längs ryggen, för det är oftast varmt ute på mossen,
och så går man snabbt mellan tuvorna och  plockar hjortronen. Hinken fylls av de
goda bären. Mygg och bromsar surrar kring en, men myggsprejen och kläderna håller 
plågoandarna borta. Det är bara att njuta och hoppas att
man inte har värk dagen efter....


Vi fick några liter med hjortron med oss hem. Idag puttrar en
gryta med hjortronsylt på spisen. Mmmm.....
Ett fat med ännu hårda röda bär ligger för mogning under 
köksbänken....

4 kommentarer:

  1. Oj, hjortron!! Mina hjortronställen finns inte mera så jag får lov att söka i butikshyllan :( A

    SvaraRadera
  2. Ååå...vilken lycka att gå på en hjortronmosse...och bara förse sig av det ljuvligaste guldet ;)
    Ni tycks haft en fin dag.
    Önskar dig fortsatt härliga sommardagar
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  3. Så trevligt med allsången där! Dennis är en bra underhållare. Min son ackompanjerade honom förr.
    Hjortron tycker jag också om att plocka. Brukar plocka med min pappa när han och jag var yngre ;o)
    Ha en fin helg! ♥

    SvaraRadera
  4. Så hjortronivern bet på dig också min man har varit ute varje dag nu 12 kg har han burit hem det finns hur mycket som helst här i år ,trevlig helg nu far vi till skinnarfjärden ,Nette

    SvaraRadera