måndag 20 augusti 2012

Öppen trädgård i Singsby

Igår, söndagen den 19 augusti, ordnades "Öppna Trädgårdar" för första
gången här i Finland. Detta evenemang, att visa sin trädgård för alla blomsterälskare,
är ett initiativ som kommer från Gunnel Carlsson i Sverige (hon med Gröna Rum, ni vet).
Trädgårdsförbundet och Puutarhaliitto har tagit idén hit till landet och i år höll
 200 trädgårdar öppet hus runtom i Finland. Här i svenska Österbotten deltog 22.

Vi ville också kolla in några trädgårdar, och vi startade med en trädgård
i Singsby. En härlig, spontan och barnvänlig trädgård!


 Mamman i huset, som är trädgårdsmästare, hade hållit i trådarna, medan 
mannen och barnen (+ kusiner) hade funderat, planerat och jobbat hela året 
för att denna dag skulle bli en fest. Och trädgårdsfest blev det!





Det fanns saft och hembakta bullar att köpa och varför inte inhandla
några blomlökar eller färska grönsaker. Och ingen kunde ju gå förbi loppiset
som dom hade i den gamla ladugården... (jag köpte två handdrejade muggar!)






Nere i trädgårdslandet växte majs, squash, bönor, rödbetor, bärbuskar
och sallader i en helt underbar blandning! Och där bland alla nyttoväxter
fanns också vackra blåklint, rödklint och solrosor!




Vi gick runt i trädgården och njöt av allt det fina. Massor av finurliga lösningar 
såg vi. Som att plantera klematis, som fick klättra på stenar. Och gamla
tegelstenar som kantstenar vid blomrabatterna, snyggt! Det fanns sallader,
ringblommor och lökar i hemmagjorda pallkragar vid husknuten. Och
en massa betongföremål, kannor och hinkar som hade blivit blomkrukor.


De gröna hängväxterna (som jag har glömt namnet på, men som jag också 
hade förra sommaren), kan övervintra i komposten fick jag lära mig. Det skall
jag minsann pröva till nästa år...!


Oj tack, tack Meira-Pia och Stefan för att vi fick besöka er härligt, 
inspirerande trädgård! 



Vi stannade alltför länge i denna trädgård, så vi hann aldrig besöka några
fler. Men nästa år, då ligger vi i startgroparna redan från morgonen....!

1 kommentar:

  1. Jag har missat det här med öppen trädgård här i Sverige, det har aldrig passat, antingen har jag jobbat eller varit upptagen med annat. Däremot har jag läst Gunnel Carlssons senaste trädgårdsbok, Min Gröna Passion, helt underbart skriven!! Passar för alla, även för mej som är "grön" bara ibland och sen tröttnar lite...
    Jättefina bilder, ordning och reda i den trädgården!!
    Ha det så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera