torsdag 31 oktober 2013

Södra Vallgrund vandringsled, del 1

På tisdagen var det ju så fint väder att jag beslöt gå en 
vandringsled, bara för att få upp flåset - och förstås njuta av solen.
Alltså, jag styrde bilen mot Fort Sommarö.


Fort Sommarö eller fästningsområdet i Södra Vallgrund grundades år 1940 
på bybornas mark för att skydda farleden in till Vasa. Andra världskriget
rasade och man ville skydda staden från inkräktare som kunde tänkas
komma sjövägen. Finlands försvarsmakt hade verksamhet ute vid
fortet ända till år 2000. 


Jag parkerade bilen vid vaktstugan och bestämde mig för att först gå den
blå vandringsleden som går igenom fort-området och ner till Sommarösund.
På tillbakavägen fortsatte jag längs naturleden, den röda
vandringsleden, ner mot stranden. Det blev en härlig
vandring på runt 8 kilometer sammanlagt.


Jag hann inte gå många metrar innan jag gick över "ett hav" av tallkottar.


Det var två stora ståtliga tallar uppe på berget som levererat dessa kottar
och ett antal barr. Härlig start på vandringsleden!



I skogen finns olika gömställen som krigsmakten använt.
Här "ett hus" som smälte fint in i naturen, nästan så
jag gick förbi utan att uppmärksamma dörren....


Jag valde att gå leden ner till Sommarösund och det blev att gå rakt mot solen.
Leden går över släta berghällar och sedan in i djupa skogen.



Inne i granskogen är det mörkt. Hit ner når inte
solstrålarna. Lite kusligt...


Men så blir skogen glesare och jag ser solen igen.
Färgerna återvänder och det är roligt att fortsätta vandringen.



Här växer skägglav på vart och vartannat träd. Att laven trivs är
ett tecken på att luften är ren och fuktig. Laven har ju blivit mer
ovanlig p.g.a. luftföroreningarna, men inte här ute i Vallgrund.


Så kom jag till en jättegryta uppe på ett berg.
Så här stod det på en informationsskylt "Konstiga, svårförklarliga
naturfenomen och formationer har alltid gett människan huvudbry.
Jättegrytorna är just sådana formationer. I forna dagar förklarade man dessa
gropar som de ondas verk. De onda var illsinniga varelser, troll eller jättar,
vilka hade flytt från den mänskliga bebyggelsen för att bo i de djupa skogarna.


Numera ger vetenskapen förklaringen att jättegrytorna har uppstått under
istiden. I inlandsisens botten forsade isälvar och dessa förde med sig stenar.
Då stannade stenarna, snurrade på ett och samma ställe och nötte sig allt 
djupare gropar in i berget. På så sätt uppkom jättegrytorna. De största
jättegrytorna i Finland är 13 meter djupa och 15 meter breda.
Denna jättegryta är endast ca 2 meter djup."


Nedanför berget var det rätt vått, det hade ju regnat de senaste dagarna.
Men det gick alldeles utmärkt att gå bredvid stigen och bra
vandringsskor hade jag på fötterna.


Så kom jag ut ur skogen och nu syntes gröna åkrar och ängar.


Skönt att vandra ute i det soliga vädret. Det är bara att följa de
blå stolparna. 


Leden gick in mot skogen igen, men nu anade man bebyggelse.
På håll hörde jag traktorer och det syntes en och annan byggnad.


Så kom jag in till en gammal kulturbygd. Röda vackra
hus, fina stengärdsgårdar och en smal grusväg.


Jag älskar de gamla stengärdsgårdarna, täckta av mossa.


Nu närmade jag mig byn, här finns både nya och gamla hus.
Och både nya och gamla stengärdsgårdar.


Men mest fascinerades jag av de gamla husen. Här en gammal gärdsgård,
en gammal lada och gamla slädar som står upprätta mot det gamla uthuset.


Inne på gårdstunet står ännu några utemöbler bredvid den gamla brunnen.


Uppe i en stolpe satt en hackspett och letade efter dagens måltid.
Det ser ut som om den suttit och hackat här förut....


Nu vandrade jag vidare och där borta över krönet skymtade jag havet!
Jag är snart framme vid Sommarösund!


Nere vid sundet slutar jag dagens inlägg.
Men fortsättning följer...
.

5 kommentarer:

  1. nästan exakt ett år sen vi va hit...http://gronaanemone.blogspot.fi/2012/10/en-solig-dag-med-geocaching.html

    SvaraRadera
  2. En mycket intressant promenad som du berättar om. Där skulle jag verkligen vilja vandra någongång. Vi har t.o.m. tänkt på det tidigare men eftersom det är rätt långt härifrån så krävs lite planering och mycket man vill göra blir ju aldrig av. Ser gärna nästa avsnitt av din promenad. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  3. Härlig promenad du hade ,kram Nette

    SvaraRadera
  4. Intressant att få följa med dig på din vandring, alltid kul med foton som följer texten.
    Och jag förstår att din promenad tog längre tid än normalt eftersom du fotade så mycket...
    jag hade nog inte varit hemma ännu med så mycket att fota.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  5. va härligt,, jag har inte gått den ,,men man borde ju.Jag tyckte det va lite äckligt med den djupa "grytan".. fy om man skulle trilla dit.;O(

    SvaraRadera