söndag 20 oktober 2013

Lotta Svärd

Ty en pärla var hon på krigets stråt,
och en äkta pärla också, 
och något tålte hon skrattas åt,
men mera hedras ändå.

Så skriver J.L: Runeberg om Lotta Svärd i Fänrik Ståls sägner.


Ingen vet med säkerhet vem som var förebild till den modiga
kvinnan som Runeberg skriver om. Allmänt anses Brita Johanna
Ahlbäck, som följde med sin man ända till Oravais, ha tjänat som förebild.
Det berättas att hon för sista gången sågs i striderna vid Oravais 
den 14 september 1808.


Så Lotta Svärd har hedrats med en egen sten.
Se där, det blev lite historia idag igen. Men nu tror jag det får
vara uppehåll med det förgångna för en tid framåt.

3 kommentarer:

  1. Men jag tackar så mycket för historian, intressant att veta hur man tror det gick till förr...Nu är jag inte så beläst i Fänrik Ståls sägner, men man ska väl ha något att se fram emot den dag man blir pensionär...
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Nu blir jag ju lite nyfiken på denna Lotta.
    Nog läste min lärare M. Ljugner Fränriks Ståls sägner, men jag har glömt allt...nästan.
    Historia var ju inte min starka sida...heller !!!

    Tjing och ha nu en finfin vecka.

    SvaraRadera
  3. Och ditt inlägg "här står jag"...
    Vill bara säga LYCKA TILL.....

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera