lördag 12 oktober 2013

En 700-årig historia

I går hotade jag med lite historiska inlägg här på bloggen
och idag blir det lite introduktion i ämnet.
För en tid sedan köpte jag nämligen boken "När Finland
var Sverige" av Herman Lindqvist (via Adlibris). Det här är
ett praktverk på nästan 500 sidor, så tro inte att jag läst ut
boken ännu, men jag är snart halvvägs. 

"I nära 700 år var Sverige och Finland samma land. Någon gång på
1100-talet expanderade svearna österut, och när riket växte fick alla
invånare så småningom samma rättigheter och skyldigheter. Alla var svenskar, 
även de som talade finska, samiska eller tyska. De styrdes av samma kungar
och samma riksdag och de utkämpade samma krig - mot Danmark, 
Ryssland och Norge".


Det är många krig och många kungar som passerar i boken. 
Lite tungläst ibland p.g.a. alla fakta, men det är 
viktigt att läsa för att man skall förstå hur historien har varit.
År 1808 var Sverige ännu ett stort rike...men sedan kom ryssen och Finland
blev ryskt tills vi äntligen blev en självständig stat år 1917.


Så här skriver Herman Lindqvist i inledningen till sin bok:
"Om historien som försvann. 
Sveriges och Finlands långa gemensamma historia har sysselsatt mig
i nästan hela mitt liv. Jag är född i Stockholm av rikssvenska föräldrar, men 
jag kom till Finland som mycket liten. Min far var i många år anställd på den
svenska ambassaden i Helsingfors varför jag kom att växa upp i det svensk-
talande Finland. Återkommen till Sverige upptäckte jag att mina landsmän
kunde veta mer om indianstammar i Brasilien eller kurdernas kamp för frihet
än vad de visste om det svensktalande Finland. Att Sverige och Finland var
samma land nästan dubbelt så lång tid som Skåne varit svenskt verkar vara ett
totalt okänt faktum för stora delar av den svenska befolkningen."

Med dessa i dag berömda orden avslutar Herman Lindqvist sin bok:
"I Finlands långa och brokiga historiska väv är det svenska så
inflätat i det finska, att skulle man försöka dra ut den svenska tråden
skulle hela väven rasa samman."

Om du inte har annat för dig, läs Hermans bok!

1 kommentar:

  1. Säkert intressant fakta i den boken,
    och säkert också rätt tungläst.
    Står det något om Bellman...*skratt*
    Jo men så är det många här i Sverige kan ju inte riktigt förstå att jag inte kan finska.
    Läste ju finska i skolan som ett främmande språk,
    och tyckte att det var dötråkigt.
    Blev ofta kallad "hurri" om man gick ut i fel stad en kväll...
    Finlands-svenskar är ett minoritets folk.
    Mor som är 87år och sjuk, får bara finska papper från sjukhuset som hon inte kan läsa.
    Får ha en tolk (i sitt eget land) för att veta vad det står.
    Om hon har tur kan det finnas en sköterska som kan svenska så hon vet vad doktorn säger.
    Inte kul att vara gammal och sjuk då.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera