söndag 6 oktober 2013

Annalankoski

I går åkte jag förbi forsarna vid Annalankoski.
Jag stannade bilen och gick ut och kollade hur älven
såg ut efter en torr sommar och höst. 


Jag hörde vattnet som forsade. Men kraften saknades,
det lät mera som en liten vindsusning. Vattensusning.
För det var ju nästan inget vatten i älvfåran!


Här är forsen där vattnet brukar störta fram. Nu växer
grön mossa på stenarna! Endast några små vattenfåror mellan några stenar.
Det ser ut som ett isländskt stelnat landskap i mossgrönt.




Här vid Annalankoski fanns flera sädeskvarnar förr i tiden.
Nu finns endast en kvarn kvar, inte heller den längre i användning.
Och dagens vattenmassor räcker inte ens upp till vattenhjulet
under kvarnen. Här är torrt som snus....




Vet ni förresten hur det luktar inne i ett kvarnhus där man malar säd?
Jag vet, för i vår by hade vi också en kvarn. När jag var liten fick
jag följa med pappa till kvarnen när han skulle mala några säckar med
säd. Där satt jag tyst som en mus på en väggfast bänk inne i "kafferummet" och
drog in doften i mina näsborrar medan jag lyssnade till karlarna som löste världsproblemen
medan vi väntade på att säden skulle malas. Det var mjöldamm och gubbarnas
 tobaksrök (Työmies), det var ett taktfast dunkande av kvarnhjulet som krossade
sädeskornen och det var sååå spännande....



Denna höstdag såg Annalankoski så anspråkslös ut,
annat var det för ett år sedan när vi hade översvämningar
här i trakten efter flera dagars skyfall....

4 kommentarer:

  1. Ja nog är det torrt överallt det kom ju lite igår ser att det är 10 mm .Vackra bilder ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Jag kommer inte på var i hela friden Annalakoski finns? Får ta och googla... men förra helgen åkte jag över flera älvar och det var litet vatten överallt! Jag älskar mossiga stenar. Jättefina forsbilder!

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  3. Jag googlade för att få veta var Annalankoski finns ;o)
    Det är något speciellt med kvarnarna. Ännu ett fint
    minne du hade med dig av stunder med din pappa. ♥

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder och tack för att vi får följa med dig på denna vackra tur. Så vackert! Vi har en bäck och det märks även där att det har varit dåligt med nederbörd detta år. Inte mycket vatten inte. Men jag vet att det kan ändras snabbt.

    Tack för att du delade med dig av allt det vackra och fina minnen!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera