fredag 7 juni 2013

Tistelfjärilen

I går flög en vacker stor fjäril omkring i vår trädgård. Den satt inte stilla länge,
utan förflyttade sig från blomma till blomma. 


Den liknade nässelfjärilen, en av de få fjärilssorter jag känner igen.
Liknade ja, men den var nog en egen sort kom jag fram till.
Jag sprang in efter kameran. Den var en snabb rackare och jag
hade nästan gett upp hoppet när den plötsligt landade på en liten maskros,
nästan framför mina fötter. Nu kunde jag knäppa några foton.



Jag gick in for att googla vilken sorts fjäril jag hade fotat.
Det är en av de mest utbredda dagfjärilarna i hela världen! Det är en 
tistelfjäril. Hanen och honan ser lika ut och den hör till gruppen prakt-fjärilar.
Tistelfjärilen kan inte övervintra hos oss, utan den immigrerar ifrån sydeuropa
varje år. Den förflyttar sig över stora avstånd och den finns nästan överallt i
världen. Den kommer inte varje år hit till oss i Norden, men då och då. Naturligtvis
trivs den i torra, ljumma områden med mycket blommor och i trädgårdar.
En kändis alltså. I vår trädgård!

1 kommentar:

  1. tänk så kul med kändisar i din trädgård ,om det är så att ni känner för en båtfärd i skärgården någon gång i sommar så går det ju bra att skicka mail via min blogg jag har ju datorn med på holmen .Nu har jag semester !!!!!!!!!! trevlig helg ,nette

    SvaraRadera