torsdag 13 juni 2013

I går lärde jag mig väva

Nu har vi normal försommarvärme här i landet, dagarna
med 25-30 grader är definitivt förbi. Nu visar termometern på
14-18 grader, och det är friskt och skönt i luften. Vi har 
solskensdagar, så det är inget att klaga på....

Igår lärde jag mig väva. I min ungdom vävde jag en gångmatta, så
visst har jag vävt tidigare också. Men det är länge, länge sedan 
och vävstolarna är ju lite olika, så lite uppfriskning var verkligen 
behövlig. Jag hade svärmor som läromästare.


Hon hade börjat med en plastduk åt mig (för utomhusbruk)
och jag fortsatte och vävde den klar. Naturligtvis gjorde jag alla
kardinalfel, men oj så roligt det var!



Förr i tiden fanns en vävstol i varje hushåll med självaktning. I alla fall på landsbygden.
Nu vävde jag på en gammal vävstol, säkert hembygd för över 
100 år sedan. Den fungerar ännu perfekt. Har ni tänkt på så många vackra
ord det finns förknippat med vävstolen, som "att träda i rosengång", varp,
bommen, bult, skyttel, sked, skaft, trampor....


Jag valde att väva min duk i vitt med tre olika
nyanser av brunt. Den blev jättesnygg (om jag får säga det själv).


Vi tog ner väven. Svärmor hade också vävt två dukar och A hade vävt en duk.
Se så många olika färger! En duk i grått, turkos och svart, en i olika lila nyanser,
en i enbart vitt och svart och så min duk i vitt med olika bruna färger.
Svärmor klippte isär dukarna och band fransarna.


Så nu har jag en uteduk på mitt bruna trädgårdsbord!


2 kommentarer:

  1. Tänk så kul ,att väva är nog det enda som jag inte kan inom hantverk ,vackert blev det ,kram Nette(nu har det kommit en störtskur på skinnarfjärden)

    SvaraRadera
  2. Åhhh så fina löpare , vilka vackra färger i allihopa och jag erkänner att jag är avundssjuk på vävningen , ser ju så enormt roligt ut // Kramar

    SvaraRadera