torsdag 20 juni 2013

De sju midsommarblomstren

I dag regnar det. 
Ett stilla, men ack så ettrigt sommarregn.
Jag vaknade i morse av att de första dropparna trummade mot
taket. Steg upp och räddade mina pelargonier från de förödande regndropparna.
Annat var det igår. Då var det varmt, nästan kvalmigt, en lätt sommarbris och sol mellan molnen!


.Jag åkte ut till min hemgård för att klippa gräsmattan. Ett svettigt göra, men nu
är det sååå fint runt alla husknutar! Efteråt gick jag en sväng längs vår
grusväg och njöt av sommarens alla blommor. Vilket överdåd av 
sommarfägring längs dikeskanterna!


I min ungdom pratade man om de sju blomstren som man skulle plocka på
midsommarafton och lägga under huvudkudden. Då skulle man drömma om sin
tillkommande. Han, som  man skall leva resten av ditt liv tillsammans med. 
Naturligtvis har jag prövat detta trick när jag var tonåring. 
Men, men jag kom inte ihåg vad jag drömde,
så jag fick inget veta på förhand....


De vilda blommorna längs vägrenen förgyllde min vandring.
Rödklöver och ängssyra, hundfloka och timotej.
Sommarens vilda växter är så vackra!
Och att plocka sju sorters blommor, det är inget problem!


Jag träffade min kusin K, som bjöd in mig på en kopp te med smörgås och goda 
hembakade bullar. Så roligt att träffas och prata lite ditt som datt!


K hade gjort så fina fotoböcker, bla från sitt barndomshem.
Tack K och H för allt gott och för den spontana och trevliga pratstunden!
Ha en fin midsommar!


Väl hemma hade jag ännu en gräsmatta som skulle klippas.
Det blev också gjort, så nu är midsommarhelgen välkommen.

Och under tiden jag har skrivit har regnet upphört och molnen har blivit
högre. Skönt, då är det bara att vänta på bättre väder!

Glad Midsommar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar