lördag 8 juni 2013

Gräset växer, (pust) jag måste klippa gräsmattan ..

I fredags var jag till min hemgård och klippte gräsmattan.
Gräset som jag mejade ner för någon dag sedan, var nu en halvmeter högt...
Nåja, det var väl att ta i, men oj så gräset hade växt i värmen och den lätta bevattningen av
några regnskurar! Det tog några timmar att åter få gräsmattan i sommarskick.


Efter välförrättat arbete satte jag mig ner på yttertrappan och pustade ut 
medan jag drack kallt vatten och åt en välförtjänt bulle.
Jag låter de vilda humleblomstren blomma bredvid husets trappa och nu satt jag 
i skuggan på trappan och förevigade dessa vackra försommarblommor. 
För visst får vilda blommor finnas i trädgården!





Vi har en vinbärsbuske som brett ut sig och tagit hand om ett blomland.
Nu blommar löjtnantshjärtan mitt i busken!


Den förädlade blåklinten blommar så fint just nu. 
Den kommer upp precis i rätt blomland varje vår, precis som den skall.


Pionen som växer bredvid det stora äppelträdet har knoppar.
Undrar varför myrorna spatserar kring den röda knoppen? Är den månne söt?
Jo söt är den, men jag menar sockersöt. Någon som vet?


Maskrosorna har också lagt beslag på trädgården. De gula solarna är
nog så vackra när de blommar, och också så här i fröbollsstadiet.
Men sedan när fröna skall spridas för vinden, då är det roliga slut...


Jag går längs landsvägen och beundrar alla blommorna som växer i dikena.
Gult, blått, vitt, rött och grönt. Alla barndomens blommor finns.







Gräsmattan är klippt för denna vecka och jag kan med gott samvete åka hemåt.
Ha ett soligt veckoslut!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar