måndag 3 juni 2013

Värmebölja

Högtrycket över Finland är stabilt. Värmen fortsätter.
Nu börjar det bli tryckande hett överallt. Vi har våra sovrum på andra våningen
och under ett svart plåttak är det nästan för hett att sova nattetid.
Fönstren är öppna och vi har lätt korsdrag, men det hjälper inte så mycket.
Nästa vinter skall jag minnas dessa stekheta dagar, så jag klagar egentligen inte.....


Idag bjuder jag på foton från min trädgård. Bilder från förra veckan.
Naturen exploderar, så man hinner inte med i all blomning.
Inom parentes kan jag berätta att min gamla pion har stora knoppar
redan nu, den brukar blomma i början av juli annars....




körsbärsblom


äppelblom


Idag åker jag till vårt sommarhus, till Villan.
Ute vid havet är luften en annan, den är varm men friskare.
Jag skall sitta på verandan och handarbeta, läsa.
Däremellan skall jag skura upp bastun.


Förra veckan tvättade jag fönstren på Villa-huset.
Det var nio fönster. Bastu-huset har sex fönster.
Allt tar sin tid. Men varför stressa i denna värmebölja?


Här ligger bastun nere mot havsfjärden. Uppe på taket
finns en vindflöjel i form av en val. En present av mina
fd arbetskamrater. Förra veckan blåste det östliga vindar.
Östliga varma Rysslands-vindar....
Idag är det vindstilla.
Varmt.


3 kommentarer:

  1. Å vad härligt med bastun där vid havsfjärden, måste andas lugn å ro där! Och Njut stolen reserverar jag till dig den dagen du dyker upp! Hoppas du fick putsat dina fönster, inte det roligaste man kan göra (enligt mig) gillar inte att putsa fönster...kan bero på att jag har ca 35 st på Skifferhuset!! Kram Iréne

    SvaraRadera
  2. Härligt med sommarvärme, håll i den nu för vi kommer till Finland om ett par dagar,
    ska bobila norrut och besöka föräldrar, dom börjar bli gamla å skruttiga dom vi har kvar.
    Sköna blommor i din rabatt, var har ni sommarstugan nånstans det ser så nydeligt vackert ut vid vattnet.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  3. Såå fina bilder...njuter!!!

    Här är helt blå himmel och solsken idag :) Härligt!!

    Ha det gott i junivärmen :)
    Kram Lollo

    SvaraRadera