söndag 30 juni 2013

En orkidé som heter viol

I dag skall jag visa ett foto på en bedårande växt.
Framemot kvällen/natten sprider sig den mest ljuvliga doften 
kring dessa blommor. Det är en växt som hör till orkidé-släkten
och den heter nattviol. Den växer vilt nära vårt sommarhus och det är alltid
värt besväret att gå en sväng för att uppleva nattviolens doft en ljummen sommarkväll.



Växten är fridlyst och jag tror att den inte är så vanlig här i våra trakter.
Här på "mitt område" växer flera exemplar, två-tre-fyra stycken på olika ställen.
Bilderna är tagna för en vecka sedan.

4 kommentarer:

  1. Jag har varit i Södra Sverioge i veckan och sett just nattviol. Mycket vacker. Den finns inte här uppe i norr./Brita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst att den kan finnas ända upp till Lappland, men vanlig här norröver är den inte. "Mina" exemplar av nattviolen växer ganska nära havet.

      Radera
  2. Den har jag jag aldrig sett ,du kan ju skeppa över något exemplar (fniss). Väldigt vacker ,kram nette

    SvaraRadera
  3. Den har jag inte sett, men det är säkert både vackert för ögat och lyxigt för näsan med en sådan växt.
    Ha en fin start på juli! ♥

    SvaraRadera