måndag 10 juni 2013

Plättkalas

Det här veckoslutet har sambon varit till Hapsal  (på estniska Haapsalu)
på körfestival. Staden Hapsal betraktas som centrum för
estlandssvenskarnas Aiboland. Staden fick stadsrättigheter på 1200-talet.
Under andra världskriget flydde de flesta svenskarna från Estland till Sverige.
Bl.a. Ilon Wikland, som illustrerat många av Astrid Lindgrens böcker,
bodde som barn i Hapsal.


Sonen har jobbat hela helgen. 
Så jag har varit hemma mol allena. Därför har jag gjort en hel del
roliga saker tillsammans med släkt och vänner. På lördagen var jag på
shoppingrunda och i går söndag var jag, H och L till vår Villa ute vid fjärden.
Det var sol och sommar. Vi drack kaffe och mumsade på 
goda kakor ute på verandan.


Sedan sökte vi oss ner till bryggan för att lyssna till havets stillsamma brus.
Solen värmde och fåglarna kvittrade inne bland träden.
Vi satt och pratade, njöt av friden och bara hade det skönt.


Sjöfåglarna har fått sina ungar. Här simmade en mamma med sina 
fyra små ungar förbi vår vik. Ungarna är som små dunbollar.


En molnbank låg inne mot land, men ute vid havet sken solen
som den gjort hela sommaren. Så skönt vi hade det. 
Inga större krav på oss, utan bara några soliga timmar ute
vid havet. Avkoppling. Laddning.


Dagen avslutade vi med ett regält plättkalas. 
Jag kan tala om, att äta plättar med jordgubbssylt ute i det fria
med sommarens alla ljud runtikring, det är sommar för mig!

Ha en fortsatt fin vecka, alla ni som tittat in!

2 kommentarer:

  1. Mums så smarrigt plättkalas!!
    Vilken förmån ni har att lätt kunna ta er ner till havet....för oss är det 25 mil till närmaste hav....hihihi..

    Ha det fortsatt gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  2. Ibland är det inte så fel att få en helg sådär för sej själv...man hinner med och unnar sej saker som man kanske inte annars skulle ha gjort...shopping och plättar tex *skrattar*...!!
    Ha det gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera