lördag 29 juni 2013

En titt i min trädgård

Lördagskvällen är mulen. Det är vindstilla och myggen är på hugget.
Till natten blir det regn, det känns i luften och på myggens aggressivitet. 
Jag gick just en sväng i min trädgård och fotade några av de
blommor som blommar just nu. 


Den vita pionen är så vacker.



Det är en växt som fanns i trädgården när vi flyttade in.
Den är säkert mycket gammal och den blommar tacksamt varje sommar.



Här är en annan gammal växt, en av mina favoriter.
Jag vet inte vad den heter, men den påminner mig om min barndom.


Daggkåpan som syns i bakgrunden har jag planterat för några år sedan.
Det är en fin bakgrundsblomma, som ger lugn i trädgården.


Så har jag rosorna som äntligen har börjat blomma.



Årets sommarblommor, som jag har under fönstren, går  i blått och vitt.


Brinnande kärlek. Den har självsått sig
lite var stans i hela trädgården. Härligt röd piggelin!


Rosenhallon.


Jag driver alltid upp tagetes varje år, så dom har jag överallt 
i min trädgård. Här några olika sorter i min nya tunga utekruka.
I bakgrunden en utblommad ljusröd spireabuske.


Jag väntar på att krolliljorna skall börja blomma. I bakgrunden
de storvuxna stormhattarna, som också har stora svällande knoppar.
Till sist denna gång min favorit just nu:



Aklejan. 
Anspråkslös och vacker.
Jag har både blåa och rosa aklejor. 
Denna växer på en sten. Torra somrar torkar den bort,
men i år blommar den så vackert!


1 kommentar:

  1. Vackert i din trädgård ,Rosor är ju alltid majestätiska men jag har inte haft dom på många år orkar inte byta hela tiden då dom fryser på vinter,Solen tittar fram på Skinnarfjärden mellan varven nu ,kram Nette

    SvaraRadera