söndag 16 juni 2013

Söndag med guldkant

Söndag. 
Smaka på ordet.
Visst känner du också den här speciella känslan?
Söndag är något speciellt. Hela familjen tar det liksom lugnare.
Trots att vi ofta jobbar på som vanligt fast det är söndag, så finns
också den här lättheten närvarande. Det där att man tar en kopp te/kaffe
bara så där för att det är fint väder, eller för att det är ... just söndag.


Den här söndagen blev allt lite speciell också. Idag bestämde vi oss för att fira.
Bara så där, undrar ni? Jo, det blev så att jag och G bestämde oss för att just idag
skulle vi fira våra män, eftersom de båda redan i vårvintras fyllde jämt. Bara med några dagars
mellanrum fyllde de år under devisen "firar ej". Då blev det inget restaurangbesök, men idag blev det!


Vi stämde träff ute vid Restaurang Nabben. Trots att en del moln hade dragit in 
beslöt vi sätta oss ute på verandan nere mot vattnet. Men vad har julpåsen med sammanhanget
att göra? Jo, jag fick en present. Jag borde ha fått den efter julen när jag fyllde år, men då hanns den inte
med, så jag fick den idag istället. T:s mamma hade stickat sockar åt mig. Tack! 
Stickade sockar behövs alltid, även sommartid!


Jag och sonen beställde Nabbens berömda burgare medan sambon tog en
rejäl biff. Till efterrätt blev det chokladkaka med glass eller pannacotta med bär.


Mätta och belåtna satt vi länge och pratade ute på verandan. Men så behagade
regnet så sakta markera sin närvaro och då kändes det aktuellt att
avsluta dagens spontana restaurangbesök.


Skärgård och god mat är en fin kombination.
Vi hade en fin eftermiddag.


På hemvägen såg jag denna bil parkerad i en trädgård. 
Vilken pärla, men vad gjorde den där?


Nej men se, det var en blomsterbil! Trevligt!


Vi hann också promenera ner till Tottesunds Herrgård. 
Vi har inte så många herrgårdar här i trakten, men här i Tottesund finns det en.
Det var en greve Claes Tott som år 1660 anlade ett säteri här i Tottesund, och 
byggnaden har sedan byggts till igenom åren. Av många händelser som utspelats 
innanför herrgårdens väggar är vigseln mellan Finlands nationalkompositör Jean
Sibelius och Aino Järnfelt en av de händelser som jag i alla fall känner till. Bland bygdens
folk berättas än idag om facklornas dystra och olycksbådande sken när 
generalens begravningståg drog fram i byn, än i dag talar man om herrgårdens
olyckliga Fru, än i dag berättas om skatter från ofärdestider, än i dag....
Herrgårdar har många historier. Så också Tottesunds Herrgård.
Idag används byggnaden av kommunen.


Vi hann precis hoppa in i bilen innan en ny regnskur behagade 
vräka ner massvis med vatten över oss.
Tack för en trevlig dag!
Tack Söndag!

2 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk dag ni fick! :-)
    Vilken smarrig mat.
    Såna dagar förlänger livet tror jag ..hihih....
    Ha de fortsatt gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  2. Så roligt för mig att läsa om allt du har haft för dig under den senaste veckan. Vävt har du prövat och cykeltur och firande. Du slapp inte undan regnskurarna heller. Hoppas att du kunde få njuta av liljorna litet längre tid. Underbart är kort! ♥

    SvaraRadera