torsdag 6 juni 2013

Roadtrip

Nu har sommarvärmen kommit tillbaka. Skönt!!
Igår kände jag att jag ville göra något speciellt. Varför inte göra en roadtrip?
På förmiddagen körde jag söderöver och bestämde mig för att hälsa på bloggaren
nettececilia i hennes fina affär. Sagt och gjort, jag stegade in och hittade precis en så
trevlig bloggare som jag tänkt mig! Och ett vackert gardinstyg fick jag med mig 
hem också. Kan ni tänka er vilken färg jag valde? Jo grönt, naturligtvis....


Jag var också hem via hennes blommande trädgård och så fick jag ju hälsa
på den glada hunden Selma. En go´ och glad hund, så roligt att träffa henne också!
Snabbt grävde Selma fram en boll som hon stolt visade upp. Kan du inte leka med mig?




Här bodde en sann blomstervän. Tack för ett trevligt besök!
Jag blev också tipsad om fina fotomarker, och jag som var ut på min roadtrip, jag
styrde bilen i än den ena riktningen än i den andra. Men först inhandlade jag
sommarblommor i en handelsträdgård och så åkte jag via kyrkan, förstås.


Fattiggubben stod utanför kyrkmuren och räckte fram sin hand. Han var så stilig
med fluga och kappa. Kyrkan målades om för tillfället, så jag stannade utanför 
muren, ville inte störa målarkillarna. Som alltid vackert lummigt och grönt runt en kyrka.


Så fortsatte färden ut mot havet. Solen sken och det kändes sommarvärme i luften.


Måsarna och tärnorna skränade. Sandstenarna knastrade under fötterna 
när jag gick ut på piren. Inne i viken simmade flera svanar.


Den här svanen har grå hals, efter att ha bökat runt i havsbottnen när den letat efter föda.
Jag gick runt, njöt av solen och doften av hav.






Jag tycker om dessa gamla byggnader ner vid havet. De berättar en historia.
Här ute i väder och vind, snö, regn och översvämningar har dessa gamla sjöbodar stått.
De hade säkert mycket att berätta, om de kunde tala...


Jag gick också ut till fågeltornet. Där uppe såg man flera havsvikar med 
massor av sjöfåglar. Två proffsfågelskådare var också på plats. De hade 
stora kikare och kameror med jätteobjektiv. Här var jag novis och 
dessutom med en fjuttig liten digitalkamera.....


Jag styrde bilen norröver igen. Jag kände för en kopp gott te och svängde in till
Malins Café för en kopp utsökt hallon- och vaniljte med en underbart god 
tårtbit. Jag kunde inte låta bli att köpa deras fina bok "Söta öde", en vacker
och fin bok om de två tvillingflickorna som förverkligat sin dröm om ett bageri och
ett café i sin hembygd. Heja tjejer, ni är jätteduktiga!



Vilken härlig dag jag hade!
Idag skall jag plantera sommarblommor, läsa kakrecept och sy gardiner.
Och så skall jag njuta som sommarvärmen som kommit tillbaka!


2 kommentarer:

  1. Vilken fin utflykt i möte med gemensam bloggvän och i för mig kända områden! Intressant att läsa om den lärorika cykelutflykten också.
    Ha en fin dag! ♥

    SvaraRadera
  2. Men så kul att du hittade alla ställen jag berättade om och linslusen knölsvan också (fniss) Härlig dag du hade ,kram Nette

    SvaraRadera