lördag 17 november 2012

Njuter av gott te och god choklad...


Idag har det varit mulet, lite disigt, men mycket varmt.
Vad sägs om + 6 grader en kväll i mitten av november?
Det hör definitivt till ovanligheterna, fast tydligen inte detta år.
 En kvällstemperatur på sex grader, det kunde vara en 
sommartemperatur (en kall kväll men fullt möjligt)!

Ikväll sitter jag och njuter av ett gott kvällste.
Jag har köpt Rooibos ekologiska te med smak av apelsin 
och kanel. En verklig höjdare när man så småningom 
närmar sig julhögtiden.


Och dessutom mumsar jag på Jacquot Truffes med cognac-smak.
Det är en eftergift som jag bukar unna mig varje senhöst. För när 
de stora varuhusen plockar fram sina högar med chokladaskar inför
julhandeln, då är jag genast framme och nappar åt mig en ask av dessa
syndigt goda chokladtryfflar. 

Vänder man på asken ser man att chokladen är tillverkad i Frankrike.
 Varifrån teet med sina smaker kommer, vet jag inte.
Men varken te eller kanel odlas ju här i norr.  
Varför börjar jag fundera på det här? 
Jo, just nu har Vasabladet en intressant artikelserie om det
förändrade klimatet, framför allt här i våra nordliga länder.


Tom Juslin, journalist på Västerbottens Kuriren i Umeå,
men född här i Österbotten, skriver om förändringarna i klimatet
och hur det påverkar människor, djur och natur.
Jätteintressant tema - skrämmande tema....


Ibland tänker jag på vad det är som vi ger över till våra barn.
Vilken värld, vilka kommande naturproblem de får av oss.
Det är ju en hel del min generation kan göra. Borde göra.
Stora frågor, som inte kan lösas på en lördagskväll.....

Ni skall veta: jag njuter av mitt te och min choklad.
Jag vet att jag inte är den värsta miljöboven.
Fast jag kan förbättra mig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar