lördag 3 november 2012

Alla Helgons dag

Alla Helgons dag, en dag att minnas anhöriga med ljus på gravarna.
För mig känns det viktigt att få tända ljus på mina föräldrars grav.
Det är en dag av värdighet, en dag då man minns gångna
gemensamma barndomsdagar.


Vi började dagen med att tända ljus på sambons pappas grav.
Sedan åkte vi till mina anhörigas grav och tände tre ljus. Ett för pappa, 
ett för mamma och ett för lilla babyn. Sedan gick vi med ljus till
min mormor och morfars grav och ett till farmor och farfars grav.
Det kom hela tiden mera människor till kyrkogården för 
att tända ljus. När mörkret faller till kvällen kommer 
hela kyrkogården att vara ett hav av lysande ljus.


Morgonen var mulen och rätt dimmig på många ställen.
En stilla dag, med få extra ljud. Få bilar ute längs vägarna.


Vi åkte förbi min hemgård och tittade till huset. Så här på
senhösten är det mycket löv (som borde krattas bort) och
blommor som vissnat i rabatterna. Lite vemodigt.
Inne i huset föll min blick på en prydnadssak som jag fick
när jag var riktigt liten. Jag har alltid tyckt om flickan som rider
på åsnan. Jag önskade att det skulle vara jag som fick rida så där vackert.
Att få ha en sådär vacker klänning och en liten muff att värma händerna i.
Jag ville alltid att mamma skulle ha åsneflickan i fina skåpet.
När jag var liten...... Vilka minnen......


Idag har jag gjort en älgköttsgryta och vi hade lite matgäster.
Nu skall vi till svärmor på eftermiddagskaffe.

Ha en fin Alla Helgons dag!

2 kommentarer:

  1. Så vackra gravdekorationer! Jo, idag är det nog mer folk på alla kyrkogårdar. Vi var och tände ljus där igår. Tur det för idag är jag kanonförkyld!
    Ha en fin helg! /Pia

    SvaraRadera
  2. Jag har också en sådandär flicka-åsna figur! Vi fick dem till en jul för länge, länge sedan. Kommer du ihåg av vem?/G

    SvaraRadera