söndag 18 november 2012

Lussebullar

I går kväll bakade jag lussebullar, eller saffransbullar som
jag brukar kalla dom. Jag brukar använda mig av ett recept
som jag hittade i Lantliv 12/2007, ett enkelt recept som 
alltid ger ett gott resultat.


Jag hann också med att lägga in årets sista rödbetor igår kväll.
Det blev en lördagskväll i köket, men så fick jag ju en del gjort också!

Här vill jag bjuda på receptet på lussebullarna som i tidningen går 
under namnet "Annas enkla recept på lussebullar":

150 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst för söta degar
1 tsk salt
1,5 dl socker
2 påsar saffran (10 gr)
2 ägg (ett till degen och ett att pensla på bullarna)
1,4 liter mjöl (spar lite till utbakningen)
pärlsocker till garnering


1. Smält smöret. Blanda med mjölken till fingervärme, 37 grader.
2. Smula sönder jästen i en bunke. (Jag brukar använda torrjäst, 4 påsar
alltså 44 gr och blanda i smeten när jag lägger i mjölet.) Häll socker och salt
över jästen. Häll över degvätskan och blanda så att jästen löser sig.
Häll i saffran. Knäck i ett ägg och rör om.
3. Blanda i mjöl, lite i taget och arbeta till en smidig deg.
Låt jäsa till sin dubbla storlek i ca 45 minuter.
4. Sätt ugnen på 225 grader. Häll ut degen på ett bakbord.
Dela den i två delar, rulla dom till tjocka korvar och
skär vardera rulle i 10-12 lika stora bitar. 
5. Forma de figurer du önskar. Låt bullarna jäsa i 30 min.
6. Pensla med ett uppvispat ägg. Strö på lite pärlsocker.
Låt grädda i ungefär 8 minuter.

Du får ca 20-24 bullar.


Ibland önskar jag att det skulle finnas doftdatorer.
För vad är härligare än doften av nygräddade saffransbullar?!

Ha en fin dag!

2 kommentarer:

  1. Tack för det receptet! Jag har nog inte bakat saffransbullar så ofta, ett par ggr högst. Du frågade vad det var för slags bär, jag kommer inte på vad busken heter men den har spräckligt grön-vita blad och är rätt fin när den är stor. Min trivs inte så bra men bären är ju dekorativa ;O)

    Kram Gugi

    SvaraRadera
  2. Åhh så mysigt, känner doften ända hit :))
    Tack för recept...här är det också dags att baka lussebullar snart!!
    Vi har börjat planera för det iaf, döttrarna och jag :)
    Ja doftdator vore nåt det... du får uppfinna det ;)thi..hi...
    Önskar dig en finfin dag
    Ann-Louiskram

    SvaraRadera