fredag 9 november 2012

Att bo på hotell

Borta bra men hemma bäst!
Nu är jag hemma igen efter en liten visit till huvudstaden.

För många, många år sedan reste jag en hel del i mitt arbete 
och bodde ofta på hotell.
Då tyckte jag det var skönt att bo på hotell. 
Sköna sängar, härliga badkar eller varm dusch, fina frukostbuffér....


Nåja, det är väl så fortsättningsvis. 
Numera är dessutom hotellen snyggare, fräschare
(nu är rökfria rum nästan standard) och man kan välja olika
kuddar, det finns strykbräde och hårtork på rummen. Lyxigt, jovisst.
Men....
Ack så tråkigt att bo på hotell. 
Tur att man får åka hem!
Månne man har blivit gammal, när man tycker den egna 
sängen känns skönast, den egna duschen är bäst
och det egna morgonmålet med te och en smörgås är 
perfekt?


Fast bor man på hotell på annan ort och har en liten stund över 
på kvällen kan man ju springa lite i affärer...
Har jag möjlighet brukar jag söka mig till Stockmanns varuhus,
där finns allt du eventuellt kan tänkas behöva.
Nu bodde jag ju inte i centrum, utan fick nöja mig med ett
av de mindre varuhusen. Jag sökte mig genast in till 
delikatess-avdelningen och bara njöt av att strosa runt och kolla
alla olika brödsorter, ostar, sallader, kryddor, frukter från världens
olika hörn..... Bara tårtdisken.... mmmm....


En god smoothie, lite frukt och en liten bit utsökt vitchoklad 
hamnade i min matkasse. 
Jag hade tänkt köpa en burk med flingsalt, för dom hade minst 
femton olika sorter, men så avstod jag i sista minuten.
Vilken skulle jag välja? 

Sedan gick jag till husgerådsavdelningen. Här kollade jag in
Marimekkos Oiva-vanhakaupunki glöggmuggar och 
Iitalas joulukylä koppar och kakfat. Röda och juligt/ljuvligt vackra.
Det hör alltid till att jag strövar omkring på varuhusens textilavdelningar
och njuter vackra bäddar och fina textilier. Också denna gång....


Så kom jag till Stockmanns julavdelning. Man hade plockat fram en hel
del ljuvliga saker. Dekorationer som radats på borden enligt färg.



Nej, inte minsta julkänsla hos mig ännu! Alla finheterna fick vara kvar på
borden. Men efter några veckor så, då är man i ett annat läge!

Mitt shoppande avslutade jag inne i en bokhandel. Där gick jag
och njöt av att läsa på böckernas baksidor. Gick runt i minst en timme.
Det blev en bok, resten av bokinköpen sparar jag till näthandeln 
eller till vår Stockholmsresa.

Tillbaka på hotellrummet försökte jag bulla upp kuddarna till
en skön liggplats, så började jag läsa medan jag mumsade lite vitchoklad.

Man gör ju så gott man kan, när man måste bo på hotell.
Fast jag säger som så: Äntligen hemma!

2 kommentarer:

  1. Förr brukade jag bo två veckor i året på hotell i Hfors men att vara där ensam blev till slut ett måste ,tungt att släpa på väskor också ,så numera får alla firmor komma till mig istället .Dom rosa bollarna till jul skulle jag velat köpa jag som tänker mig en rosa jul i år.Stockholm är inbokat till i mitten på februari här då blir det hotell mitt i Stockholm ,trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera
  2. Det är både och med hotell... Gillar ju hotellen i huvudstaden och allt det medför så länge någon av tvillingsönerna bor kvar där. Hotel Fabian är min favorit tillsvidare.
    Ha en skön helg! ❤

    SvaraRadera