fredag 23 november 2012

Morfars fotoalbum

Att lagra foton är tydligen ett kapitel för sig....
Men här är jag nu igen!

Jag har haft jättemycket att göra de senaste dagarna, så det var faktiskt skönt
med en liten bloggpaus. Tyvärr har jag inte ens hunnit titta in till mina bloggvänner.
Ikväll har jag en helt ledig fredagskväll och nu hinner jag kanske 
idka lite "blogghobby" igen! Tack för alla fina kommentarer till mig!

Jag kom att tänka på det här med foton och hur bilderna har ändrats
genom tiderna. Jag har ett vackert fotoalbum som jag har ärvt
av min mormor.


Detta vackra fotoalbum stod på ett skåp inne hos mormor. När jag 
var liten stod jag alltid framför skåpet och beundrade albumet. Att röra vid
det vågade jag inte, hade nog blivit varnad att det inte var någon leksak....
 Jag tittade på det vackra gröna sammetstyget med de vackra
dekorationerna och i mitten den runda spegeln. Jag stod säkert
och speglade mig och undrade hur jag skulle se ut på bild.


Min morfar hade hem albumet från Amerika. 
Min morfar dog när min mamma var 3 år, hon var yngst av fyra syskon. 
Det finns många fina gamla foton instoppade i fickorna i albumet.
Det är svartvita foton som limmats på hårda pappersskivor.



Min morfar är den stilige unge mannen till höger. Fotot har
tagits hos Brown, 64 W 2nd South, Salt Lake City.
Vem den andre mannen är vet jag inte.
Och det är ju just det, här sitter jag med ett fint album med
många fina foton, men jag vet inte vem fotona föreställer.
Några kände min mamma igen, och jag har skrivit ner några
släktnamn bakpå fotona, men mera är det inte.


Det finns också flera foton från A M Turnqvist, Hibbing and Eveleth.
Minn. (troligen Minnesota). Några foton är också tagna
vid Hägglunds Atelier i Wörå och hos Nyblin&Co i Wasa.



Nutidens foton i färg förvaras i datorn, man knäpper 
bilder i parti och minut. 
Annat var det förr. Man klädde upp sig i finkostymen
och gick till fotografen som höll till i fotoateljen. Där fick man stå 
stilla i flera minuter innan fotot fastnade i kameran. 

Sådana saker har jag funderat på nu i kväll.
Ha en fin fredagskväll!



1 kommentar:

  1. Vilka rariteter du har där ,jag har också gamla foton men inte i sådant fint album .Jag har printat ut en del och satt i vita ramar som jag har vid villan .Varför gömma dom när man kan ha dom framme kan tänka mig att dom kostade jättemycket på den tiden .Det äldsta som jag har är av min farfars mor när hon var liten .Trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera