söndag 11 november 2012

Farsdag

Hur började man fira farsdag?
Ibland vill jag bara veta, så jag måste kolla upp lite....
Det var en Sonora Smart Dodd som ville hedra sin pappa 
i början av 1900-talet. Pappan hade ensam fostrat upp henne och hennes
fem syskon på en farm i Washington, eftersom hustrun/mamman hade
dött i barnsäng. Fröken Dodds initiativ att fira far med en egen dag,
spred sig. Dock så att först i mitten av 1960-talet firades farsdag över hela USA.
Fasdagsfirande kom till Finland i slutet av 1940-talet.  I hela Norden firas
numera farsdag andra söndagen i november. Man firar fardag på olika 
datum i världens olika länder, tex i Ryssland firar man 23 februari,
tredje söndagen i juni i USA och i Thailand firar man 5 december.

Idag har vi firat farsdag här i Finland. 
Min egen pappa gick bort för 15 år sedan, så vår lilla familj
brukar fira sambon-far denna dag.
I år firade vi med att äta gott på restaurang.




På eftermiddagen hade vi en liten kaffesits här hos oss,
där vi smaskade i oss olika godsaker.

2 kommentarer:

  1. Av bilderna att döma åt vi inte på samma ställe .vi har också firat alla pappor nu så allt gott står en upp i halsen ha en fin fortsättning på kvällen ,Nette

    SvaraRadera
  2. Intressant historik. Jag ser att ni åt gott på restaurangen där jag var två gånger förra veckan, vår familjs favoritrestaurang vintertid. På somrarna gäller Strampen.
    Det har blivit rätt mycket sött idag. Ha en fin början på veckan! ♥

    SvaraRadera