fredag 20 mars 2015

I väntan på att dag skulle bli natt

I dag skulle vi få solförmörkelse, nyheten slogs upp 
mycket stort i alla medier. Dessutom hade vi en solskensdag,
så det var stor chans att se det märkvärdiga när månen passerar
i rät linje mellan solen och jorden. Redan vid halv 12-tiden gjorde jag
mig redo här hemma. Jag gick ut en sväng för att
kolla solen.


Och solen den lyste och lyste. Lite mörkare blev det, men
någon natt blev det ju inte.....




Det gick ju inte att fota solförmörkelsen bara så där, så jag gick kring i
trädgården och knäppte några bilder när den lätta skymningen infann sig.
Jag minns från min barndom när vi hade en solförmörkelse och pappa hade
gjort ett sotigt glas som jag kunde kika igenom, för att se in i
solen är ju inte bra för ögonen. 
Nu får vi visst vänta i elva år till nästa totala solförmörkelse.
Lite spännande är det ju allt när detta inträffar.

3 kommentarer:

  1. Så minns jag oxå min barndoms solförmörkelse på 50-talet.
    Det är ju farligt sägs det att titta på solen då, men du fick några mörkare bilder i varje fall.
    Den bilden med lilla vita fjädern är ju super fin.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  2. Visst blev det lite skymning mitt på dagen ,vi tog hjälp av en gardin trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  3. Någon solförmörklese kunde jag inte se...vi hade jämngrått hela dagen. Det enda som märktes här var att dte blev mörkt ett tag. Trevlig helg.

    SvaraRadera