fredag 6 mars 2015

Att hämta bränsle från skogen

I morse hade sambon redan börjat jobba innan jag fick
upp mina korpgluggar. Sängen var tom när jag vaknade
och det var tomt i köket. Så jag slog en signal till hans mobil och fick
höra att han redan var i skogen. Klockan var 7:30 och det var hans lediga dag....
Varför denna brådska kan man ju undra? Men saken
 är nog den att det är kallare från morgonen.
Efter ett par timmar var han hemma igen.
Snön började smälta och det gick inte längre att köra med
 arbetsskotern i skogen. När vi satt och drack en kopp kaffe kom han på
att han glömt skoterbränslet ute i skogen.
Där fick jag mig en uppgift!


Jag beslöt att genast gå upp till skogen innan marken blev
alltför upptinad i det soliga varma vädret. 
Och vilket väder! Jag säger bara det! Våren är ju här!


Här ser ni ett päron på två styltor, jo det är jag som är på väg över
plogtiltorna mot skogen. Nattens snö smälte med rekordfart.
Det blev gyttjigt ute på åkrarna och när jag skulle över de stora
snöfyllda dikena blev jag våt eftersom jag sjönk ner igenom snön....


Ute på slätten stod vår gamla tjänstvilliga arbetsskoter med
släden på släp. Skotern får sambon hämta hem någon annan gång...
för nu skulle jag upp till skogsbrynet.



I skogen var det porlande vatten i bäcken.
Bland stenarna på kullen bakom björkarna brukar 
huggormar krypa fram på våren. Vissa vårar har vi sett
stora högar med huggormar just här. Idag kände jag i-n-t-e
för att kolla om ormarna tinat upp efter vintern.


Där bredvid en hög med björkved hade sambon sitt bränsleförråd.
En vit bränsledunk, som tack och lov inte var så tung att bära.
Jag beslöt gå hem längs några vägar för att slippa de gyttjiga åkrarna.


Smältvatten blänkte på asfalten. 
Snön smälte och nu någon timme senare finns inte
ett spår av nattens snötäcke. 


Sista biten gick jag igenom en skogsdunge och det var så
vackert när solen lyste fram mellan granarnas grenar.


Svärmor vinkade in mig på en gräddig laxsoppa med smörgås
av hembakat rågbröd. Och sådant säger man ju naturligtvis inte
nej till. Mums! Vårsolen flödade in i köket och
föll just på min tallrik med soppa!

1 kommentar:

  1. Vackert från dagen ,här var det samma sak senaste veck min man hade fredag ledig jag vaknade av att han startade traktorn i arla morgonstund ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera